Annons

"Det blir ju litta gnäll. Men mycket skämt."

"Vad i h-e har de för sig inne i banken efter tre?" sjöng Hasse & Tage. Trelleborgarna kanske snarare frågar sig: vad i h-e har de för sig inne i det där huset på Övre?
Trelleborg • Publicerad 7 april 2010
Foto: 
Pia Florén är affärsutvecklare på Arriva. "Allt inom denna branschen är ett oerhört pusslande och planerande. Och verksamheten är alltid igång, 365 dagar om året", säger hon.
Pia Florén är affärsutvecklare på Arriva. "Allt inom denna branschen är ett oerhört pusslande och planerande. Och verksamheten är alltid igång, 365 dagar om året", säger hon.Foto: 
Många upphittade vantar blir det under vinterhalvåret.
Många upphittade vantar blir det under vinterhalvåret.Foto: 
Patricia Nord och och Roine Gustafsson tar en fika på kontoret mellan bussvarven. Förarna tänker på varandra som kollegor även om de jobbar för olika bolag. Roine Gustafsson har tidigare kört lastbil, men föredrar buss. "Lasten går på själv", säger han.
Patricia Nord och och Roine Gustafsson tar en fika på kontoret mellan bussvarven. Förarna tänker på varandra som kollegor även om de jobbar för olika bolag. Roine Gustafsson har tidigare kört lastbil, men föredrar buss. "Lasten går på själv", säger han.Foto: 

TRELLEBORG. Jo, här jobbar Pia. Och Johan, Ekrem, Anette, Eva och Lazó. Tillsammans ser de till att de gula bussarna från Trelleborg är på rätt plats vid rätt tid.

Lazó Dimoski börjar fyra på morgonen ute i bussdepån på Sjöviksvägen. Han ser till att alla Arrivas 60 bussar startar och kommer iväg. Ibland kan batterierna behöva bytas. Ibland får man ta in en reservbuss.

Annons

Även bussförarnas batterier kan vara dåliga. Då finns en reservlista på bussförare som kan ringas in.

Vid sju har alla bussar kommit iväg och Lazó Dimoski beger sig till kontoret på Övre. Där kommer han att möta antingen Ekrem Rrahmani eller Anette Lindgren. De jobbar som trafikledare och har järnkoll på vilken buss som finns var. Hit ringer bussförarna om en buss exempelvis går sönder. Eller om någon passagerare är full och bråkar. De sköter också logistiken när alla bussar ska tvättas och tankas på kvällen.

– Vi fixar allt, säger Ekrem Rrahmani, som är före detta bussförare.

I rummet bredvid sitter Eva Ryngberg. Hon är också före detta bussförare, men nu ser hon till att det finns förare till alla turer. Ett heltidsjobb.

– Allt inom denna branschen är ett oerhört pusslande och planerande. Och verksamheten är alltid igång, 365 dagar om året, säger Pia Florén, som är affärsutvecklare på Arriva.

Inne i huset finns också två fikarum. I det ena står en tv, Simpsons är på. I det andra rummet står en massagefåtölj, tyvärr trasig. Bussföraryrket är ett jobb som sliter på kroppen.

Här fikar bussförarna, både Veolias och Arrivas. Inga skilda världar här inte: förarna tänker på varandra som kollegor, inte konkurrenter.

Samtalsämnena kretsar kring allt möjligt. Mest fritiden. Men ibland blir det lite bussnack.

– Det blir ju litta gnäll. Men mycket skämt. Man blir som en liten familj, säger bussföraren Peter Wilsell.

Alla har rätt bra humor, tycker hans kollega Micke Jonsson.

Annons

– Jag stormtrivs med att jobba här i och med att vi har sådan härlig atmosfär.

Den sociala kontakten med både kollegor och passagerare är det roliga med jobbet, det är alla överens om. Det är klart, ibland blir det litta gnäll även från resenärerna. Men de gnälliga är ett fåtal.

– Vintern har varit jättejobbig. Kalla bussar, startsvårigheter, förseningar de dagar det kommit snö... ett par tre gånger har vi fått ställa in bussarna helt, säger Pia Florén.

Ändå har passagerarna varit förstående. Framför allt pendlarna, de som är vana.

– Bussförare är vardagshjältar. De går upp mitt i natten för att vi andra ska komma till jobbet, säger Pia Florén.

– Men det är det som är tjusningen med att vara bussförare. Du ser alla fyra årstider. Du ser hur alla vaknar på morgonen, hur stressen är under dagen, du ser hur alla försvinner hem på kvällen, säger Eva Ryngberg.

Johan Silfversten Bergman
Christel Thunell
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons