Annons
Klockan är 13 minuter över fyra på eftermiddagen. Anette Persson kommer gående på övergångsstället vid Malmös universitetssjukhus, hon är ungefär 50 meter från hållplatsen när buss 146 avgår mot Trelleborg. Men det spelar ingen roll. Fem minuter senare kommer en ny.
Trelleborg • Publicerad 23 augusti 2011
Foto: Tom Wall
Foto: Tom Wall
Anette Persson har pendlat med buss till och från Malmö i 24 år. Det är både billigare, klimatsmartare och mer avslappnat än att köra bil, tycker hon.
Anette Persson har pendlat med buss till och från Malmö i 24 år. Det är både billigare, klimatsmartare och mer avslappnat än att köra bil, tycker hon.Foto: Tom Wall
Foto: Tom Wall
Anette Persson har pendlat med buss till och från Malmö i 24 år. Det är både billigare, klimatsmartare och mer avslappnat än att köra bil, tycker hon.
Anette Persson har pendlat med buss till och från Malmö i 24 år. Det är både billigare, klimatsmartare och mer avslappnat än att köra bil, tycker hon.Foto: Tom Wall

– Jag behöver aldrig kolla några busstider, det är bara att gå och ställa sig så kommer den, säger Anette Persson.

Hon har pendlat mellan Trelleborg och Malmö i 24 år, och aldrig haft en tanke på att köra bil. Busskortet, som kostar 880 kronor, sträcker hon vant fram mot automaten som piper till. Anette Persson fortsätter bakåt i bussen. Favoritplatsen finns bara några säten bak, ett enskilt säte på höger sida.

Annons

– Det blir lite extra avkoppling. Jag tycker det är skönt att läsa tidningen på morgonen och har jag haft en fullspäckad dag på jobbet så får jag de här 30 minuterna när jag kan halvsova eller läsa. Då kopplar jag av, sedan kan jag dra igång igen när jag kommer hem.

Att antalet pendlare har ökat de senaste tio åren är tydligt, tycker Anette Persson. Hon tror att många nyinflyttade pendlar och tycker att det är viktigt att kollektivtrafiken anpassar sig när befolkningen ökar.

– Det märks en klar ökning, förr var det alltid samma personer, men nu är det hur mycket människor som helst. På hållplatsen vid Stavstensudde blir det mer och mer folk. Jag tycker att det är bra att det blir en hållplats i Skegrie också, säger hon.

Trots att bussarna går så tätt händer det att passagerare måste stå upp någon gång i veckan. Det tycker Anette Persson är ett problem. Ofta är det varmt och då blir det extra jobbigt när det är trångt, men att stå upp innebär också en olycksrisk. På vissa tider skulle det kunna sättas in ännu fler bussar, tycker hon.

– Jag står själv ganska ofta och det känns inte bra att göra det när bussen kör på en motorväg. Skulle det hända en olycka riskerar många att skadas. Jag har inte varit med om någon, men när bussen bromsar kraftigt hör man på de som står att de tycker att det är obehagligt.

Anette Persson arbetar regelbundna tider på lasarettet i Malmö, men många av hennes kollegor arbetar oregelbundet och då blir den kollektiva pendlingen mer komplicerad.

– Många kör bil, bussarna går inte lika ofta och så tror jag att många tycker att det är obehagligt att ställa sig vid Södervärn när de slutar mitt i natten, säger hon.

E6-bygget är i full gång och Anette Persson får ofta frågan: hur långt har bygget kommit? Men oftast kan hon inte svara. Det där med att pendlingstiden är till för avslappning innebär också att hon inte bryr sig så mycket om vad som susar förbi utanför fönstret. Hon tycker inte att E6-bygget inneburit några egentliga problem. Ibland har det varit kö, men hon har aldrig blivit försenad.

När bussen bromsar in vid Övre har Anette Persson ytterligare tio minuters resa kvar innan hon är hemma. Då tar hon bilen som står parkerad vid hållplatsen och kör hem till Gislöv. Där fungerar kollektivtrafiken nämligen inte lika bra.

– Bussarna går inte så ofta och inte är inte synkade till 146: an, då känns det enklare att köra, säger hon.

Sandra Douglasdotter
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons