Annons

Det är bara att hugga i!

En lång rad människor och maskiner krävs för att bygga en motorväg. Möt några av de som kör de stora maskinerna.
Trelleborg • Publicerad 13 november 2010
Svarta gänget. Asfalteringsmaskinerna står beredda att lägga på de sista lagren på vägen. Det är ett riktigt grupparbete innan den varma, klibbiga massan är på plats.
Svarta gänget. Asfalteringsmaskinerna står beredda att lägga på de sista lagren på vägen. Det är ett riktigt grupparbete innan den varma, klibbiga massan är på plats.Foto: 
Trafikplats Vellinge södra. Välten körs i cirka 3-4 km/h fram och tillbaka över den blivande vägen för att packa grus och sten. Just denna är en Dynapac 302 som väger 13 ton. "Det är ett av de viktigaste jobben men anses av vissa som oerhört tråkigt", säger arbetsledare Peter Nilsson.
Trafikplats Vellinge södra. Välten körs i cirka 3-4 km/h fram och tillbaka över den blivande vägen för att packa grus och sten. Just denna är en Dynapac 302 som väger 13 ton. "Det är ett av de viktigaste jobben men anses av vissa som oerhört tråkigt", säger arbetsledare Peter Nilsson.Foto: 
Foto: 
Trafikplats Skegrie. Vid brobyggen är lyftkranen ovärderlig. Beroende på var på kranen lyftet sker kan den lyfta olika mängder. Denna lyfter mellan 0,9 och 3 ton.
Trafikplats Skegrie. Vid brobyggen är lyftkranen ovärderlig. Beroende på var på kranen lyftet sker kan den lyfta olika mängder. Denna lyfter mellan 0,9 och 3 ton.Foto: 
Foto: 
Foto: 
Foto: 
Foto: 
Foto: 
Martin Cederholm
Martin CederholmFoto: 
Foto: 
Foto: 
Foto: 

Dumper

Volvo A25C

Annons

Årsmodell: 1997

Vikt: 25 ton, lastar 20 ton

Martin Cederholm, Örkelljunga, dumperförare i 7 år: "Det gäller ju mest bara att hålla den på hjulen. Det bästa med jobbet är kompissämjan i arbetsgänget. Man blir liksom ett lag."

Tipptrailer

Scania V8 500

Årsmodell: 2007

Vikt: 50 ton

Kapacitet: 30 ton

Per Wahldin, Lund, har kört tipptrailer i 12 år: "Vi kör 500 lass i månaden och vi har varit här i 5 månader. Då känner man väl till vägarna, och även hålorna i dem."

Grävmaskin

Annons

Volvo EC 460 B

Vikt: 48 ton

Kapacitet: Skopan tar cirka 3 kbm

Claes Nicklasson, Axeltorp, grävmaskinist sedan 3 år: "Det gäller bara att ösa undan all sanden. Därför är skopan så stor. Det mest spännande jag grävt fram här är sten, annars är det mest sand."

Bandtraktor

Caterpillar D6T LGP

Årsmodell: 2008

Vikt: 23,5 ton

Dan Larsson, Perstorp, har kört bandtraktor i 2 år: "Det är inte mycket att tänka på. Det är bara att gasa. Allt går efter GPS. Jag har kört fast någon gång, även om det inte ska gå. Men då var det väldigt blött och lerigt."

Väghyvel

Annons

Mattson

Årsmodell: 1989

Vikt: 17 ton

Bredd: hyveln 4 meter

Jocke Johansson, Flyinge, har kört väghyvel i 20 år: "Det är viktigt att det blir bra. Sen kommer asfalten. Men allt körs med GPS så det gäller att vara lite datakunnig."

Hjullastare

Ljungbymaskin L15

Årsmodell: 2005

Vikt: 15 ton

Per Mårtensson, Eslöv, har kört hjullastare i 25 år: "Hjullastaren är den viktigaste maskinen på hela bygget. Det är den enda som kan köra till macken och handla kaffe och kakor. Det är en riktig servicemaskin."

Anna Thulin
Jenny Isaksson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons