Departementsbesök i hamnen
- Både TT-Line, Scandlines och vi i hamnen fick en chans att diskutera konsekvenserna av förslaget, säger Leif Borgemark. Leif Borgemark betecknar diskussionerna som konstruktiva. - Jag är nöjd med att departementet och utredaren tagit sig tid att komma till Trelleborg för en diskussion, säger han. Det händer inte var dag precis. Det var Svensk sjöfartstidning (SST) som avslöjade utredningens innehåll i sitt nyhetsbrev. Enligt SST föreslår utredningen ett system som bygger på maskinstyrka och seglad distans i farleden. Stora fartyg med starka maskiner som ofta anlöper hamnar och fartyg som går på hamnar med långa inseglingar drabbas hårdast av förslaget och får stora ökningar av kostnaderna. Enligt SST skulle färjor, containerfartyg i linjetrafik och ro-ro-fartyg (fartyg med ramper som gör att man kan köra ombord och iland) drabbas hårdast av förslaget. Det är också den sjöfart som i första hand konkurrerar med andra transportsystem, till exempel vägtransporter.