... den andres död
TRELLEBORG. – Jag har druckit gravöl hela helgen, säger Jan-Åke Persson, chaufför hos Mårtenssons bil och buss, halvt på skämt och halvt på allvar.
Taxi Trelleborg har nu varslat alla sina tio anställda om uppsägning, nu väntar förhandlingar om hur många som får gå och hur mycket de som blir kvar får jobba.
Hos Mårtenssons bil och buss som kört färdtjänsten i Klagstorp, Böste, Smygehamn, Anderslöv och Beddinge väntas nästan alla anställda få gå. Jan-Åke Persson slår ut med armarna och frågar retoriskt:
– Jag är 62 år gammal, vart ska jag ta vägen nu?
Det kommunen nu vinner på ett billigare pris i upphandlingen av färdtjänsten, det förlorar de igen när chaufförerna och telefonisterna blir arbetslösa, menar han.
För ingen av de chaufförer som nu riskerar att bli arbetslösa som TA talar med vill söka sig vidare till Palmstadens taxi, bolaget som nu tar över både färdtjänstresor och särskoleresor efter Taxi Trelleborg. De har hört om dåliga löner och arbetsvillkor:
– Nej, jag vill inte jobba där, då skulle man känna sig utnyttjad, menar Mats Brånstedt, chaufför hos Mårtenssons bil och buss.
Bo Andersson, styrelseordförande i Taxi Trelleborg beräknar att 50 procent av bolagets omsättning kommer från färdtjänstresorna och särskoleresorna. Nu har de bara kvar privatkunder och företagskunder och han hoppas kunna behålla fyra eller fem chaufförer och två eller tre telefonister, fast de kanske måste räkna med att gå ner i arbetstid.
Bo Andersson berättar att Palmstadens taxi och moderbolaget Ringduvetaxi länge velat köpa upp Taxi Trelleborg, men att de inte gått med på det. Att de nu vann den kommunala upphandlingen om färdtjänsten tror Bo Andersson beror på att priset var dumpat.
– Jag tror inte att de får samma ersättning där som hos oss, säger Tommy Persson, delägare i Taxi Trelleborg AB.