De står i vägen när de gör sitt jobb

Exakt på millimetern ska det vara. Och det går inte att rätta till ett eventuellt misstag i efterhand.
Trelleborg • Publicerad 10 augusti 2006
Nästan klar. Bara lite finputsning kvar för Börje Nyh.
Nästan klar. Bara lite finputsning kvar för Börje Nyh.Foto: 
Flera gånger har syddsfordonet blivit påkört och Börje Nyh tycker inte att det känns bra att stå mitt i trafiken. BILD: PERNILLA SJÖSTRÖM
Flera gånger har syddsfordonet blivit påkört och Börje Nyh tycker inte att det känns bra att stå mitt i trafiken. BILD: PERNILLA SJÖSTRÖMFoto: 
Två minuter tar det att göra klart pilen, som får en yta av glas.
Två minuter tar det att göra klart pilen, som får en yta av glas.Foto: 

Det är arbetsvillkoren för Willy Andersson och Börje Nyh som arbetar på vägverket. Deras arbete går ut på att hålla vägmarkeringarna ordentligt synliga. I veckan kom de till Trelleborg för att måla lite på vägarna.

– De har varit ungefär lika mycket slitage som vanligt i Trelleborg i år, säger Börje Nyh.

Han och Börje Nyh utgår i början av april från Laholm då de åker söderut, till Skåne. Därefter styr de bilen norrut igen. Som längst åker de till Värmland. Men i Trelleborg behövdes komplettering och därför fick de komma tillbaka igen.

Sista jobbet i stan för i år var en körfältspil utanför Dannegården som behövdes fyllas i.

En sådan pil ska vara fem meter lång inom tättbebyggt område och efter att Willy Andersson och Börje Nyh mätt ut det och ritat upp linjer med krita är det dags att förbereda plastmassan som sedan ska läggas på marken.

Kuber smälts ner och massan värms upp till 200 grader. Den rullas sedan ut i det uppritade området. Därefter kastas ett lager av små glaspärlor över färgen.

Efter en minut har massan torkat och pilen är färdig att köras på. Glaset kastas ut för att ljuset från bilarna ska reflekteras.

– Bara en vit pil syns inte alls när det är mörkt, säger Willy Andersson.

Han berättar att fordonen kör bort det översta lagret av glas ganska snabbt och att det därför finns en stor del glas i själva massan med.

Under sitt arbete står Willy Andersson och Börje Nyh mitt i trafiken.

– Det känns inte bra. Värst är det på landsvägarna där folk kör väldigt nära och väldigt fort, säger Willy Andersson.

Förarna respekterar heller inte deras uppmaningar om att sänka farten.

– Det är ju vi som gör så att de ska kunna köra säkert, säger Börje Nyh.

Ibland kan de båda två känna att de är i vägen för den övriga trafiken men säger att de ju ändå måste göra sitt jobb.

Fanny Johansson

FAKTARUTA vägmarkeringar

Vägmarkeringar delas upp i två sorter, tvärgående och längsgående

Övergångsställen, spärrområden, körfältspilar, lämna-företräde-märken och parkeringar går under tvärgående. Övriga är längsgående

Markeringar görs från april till december, förutsatt det inte kommer snö innan dess

Ungefär 60 personer arbetar med att göra vägmarkeringar i Sverige

Den vita plastmassan innehåller bland annat hasch, krita och glas

I Trelleborg ansvarar vägverket för väg 9 samt 108

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.