De ska bli proffs på projekt
- Det här är den muntliga redovisningen, den är alltid lite lättare än den skriftliga, tyckte Caroline Mannfalker som går sista året på Idrottsprogrammet med inriktning på häst. Tillsammans med klasskompisen Albin Johansson har hon arbetat med ett pojekt om avel av tävlingshästar i Sverige och Holland.
- Holland är väldigt framgångsrikt, medan Sverige är ett mittemellan land. Vi har undersökt vilka olika förutsättningar som finns i de båda länderna, berättar Caroline Mannfalker.
De är proffsigt förberedda inför den timslånga redovisningen inför klasskamrater och lärare som ska bedöma och betygsätta deras prestation. I händerna har de snygga kort med hästar på ena sidan och små förtryckta stödord på andra sidan, precis som konferencierer.
- Vi tycker att det ger ett proffsigt intryck, säger Caroline Mannfalker.
Lars Christensson är ansvarig för hästeleverna på idrottsprogrammet. Han är med och bedömer deras insats.
- Egentligen är det inte själva redovisningen utan processen som är det viktigaste. Vi vill att de lära sig att arbeta tillsammans i projekt, at kunna lösa konfliket och att ibland ändra inriktning om man märker att det inte blir så som man tänkt sig. När de redovisar tittar vi på om de kan fånga sin publik.
Caroline Mannfalker tycker att det är ett bra sätt att lära sig arbeta med projekt.
- Jag har till exempel lärt mig att man ska ta tag i saker i tid och inte skjuta uppdem.
Louise Voll Ercolino