Annons

Datakrångel blockerade Postgirot

Ett hundratal trelleborgare fick inte ut några pengar från Postgirot under tisdagen, onsdagen och torsdagen.
Trelleborg • Publicerad 21 mars 2002

Det var problem med Postens On-Line-systemet i stora delar av hela landet. Kunder som skulle hämta ut pengar genom postgironummer fick vänta tills de datatekniska problemen var åtgärdade eller återkomma under torsdagen. Systemfelet medförde också att man inte kunde sätta in pengar på Postgirot. - Det var helt stopp från och med i onsdags vid lunchtid. Även under tisdagen var det problem med jämna mellanrum. Det gick inte att göra några utbetalningar från Postgirot förrän vid 17-tiden. Och under torsdagen fortsatte problemen och det var först vid lunchtid som On Line-systemet fungerade som vanligt, säger Ann-Christine Olsson, som jobbar på Posten, svensk kassaservice, i Trelleborg. Hon säger samtidigt att det gick ganska lugnt till väga. Det var ingen större rusning av kunder som skulle ta ut pengar via Postgirot under de tider som datakrånglet pågick.

Mattias Pehrsson mattias.pehrsson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons