Chaufförer i Trelleborg trötta på kalla bussar
- Det har varit så här sedan jag började här, och det är tre år sedan, säger han.
I ett svar förklarar Johan Hägg, driftschef på Arriva Sverige, att företaget har tagit fram en handlingsplan för de kalla bussarna. Han menar dock en del punkter inte hunnits med, på grund av att ansvarig personal nyligen har slutat.
Enligt Ronnie Roth ligger problemet i att den värmeramp som ska se till att bussarna är varma när chaufförerna börjar på morgonen bara fungerar till hälften.
- Och stadsbussarna kan inte ens kopplas upp mot den, säger han.
Utan värmerampen ligger temperaturen på samma nivå som utanför bussen. Enligt chaufförernas mätningar har det som kallast varit 2,5 minusgrader på förarplatsen.
- Vi kan inte godta deras svar. En handlingsplan borde till exempel innehålla en tidsplan, menar Ronnie Roth som nu hoppas att Arbetsmiljöverket kommer och gör en inspektion.
Han menar att företaget flera gånger gett muntliga löften men att inget har förändrats.
I sin begäran skriver Ronnie Roth också att bussförare har upplevt att de fått hotfulla kommentarer tillbaka när de påtalat de låga temperaturerna till företagets representanter.
Johan Hägg svarar att han ser mycket allvarligt på detta och att han vill få reda på vem som känt sig hotad samt vilken av företagets representanter det gäller.