Butiksägare missnöjda med Handelsklubben
Ronny Larsson som äger Tegnérs Interiör tycker inte att han fick särskilt mycket stöd under sitt medlemskap i Handelsklubben.
- Vi blev endast kontaktade en gång. Då ville de sälja en annonsplats, säger han.
Saken blev inte bättre när Ronny Larsson besökte klubbens styrelsemöte.
- Det fanns varken någon medlemsförteckning eller riktig agenda, och styrelsen presenterade sig aldrig, säger han.
Ronny Larsson framförde sitt missnöje vid nästa möte men säger att han inte fick något gehör. Då valde han att lämna Handelsklubben.
- Jag är för ett samarbete, men då vill jag ha öppenhet och en klar strategi för hur man ska stödja köpmännen, säger han. Även Brittinger Larsson på textilbutiken Blå Kvasten saknar en tydligare dialog. Som det är nu upplever hon sig förbisedd till förmån för andra medlemmar.
- Det känns inte som om de gjort något för oss småbutiker, säger hon och tillägger att hon funderar på att hoppa av.
Någon som redan sagt upp samarbetet med Handelsklubben är Sara Abrahamsson som driver Algatans Blomsterhörna.
- Det gav ingenting. De hade sina möten, men mycket mer än så hände inte, säger hon.
En annan orsak till Sara Abrahamssons avhopp är det nya avgiftssystemet där medlemmarna får betala mer eller mindre beroende på omsättning och butiksläge.
Ronny Larsson har inget emot de proportionella avgifterna. Men det måste till andra förändringar om han ska gå med i Handelsklubben igen.
- Jag strävar efter gemensamma öppettider under helger för att locka fler kunder. Men det finns inga ambitioner att öppna upp för nya idéer.