Annons

Butiken Giovannis käpphäst

Från cityliv i Malmö till lantlig idyll och hästsport i Fuglie. Nu satsar Giovanni Timotej allt på hästbutiken.
Trelleborg • Publicerad 30 juli 2007
Giovanni Timotej och hunden Gucci framför hästbutiken strax utanför Fuglie. Bild:Tomas Nyberg
Giovanni Timotej och hunden Gucci framför hästbutiken strax utanför Fuglie. Bild:Tomas NybergFoto: 

Från början hade Giovanni Timotej och Thomas Andersen försäljning av hästsportartiklar via postorder vid sidan om jobbet. I ett litet rum på 20 kvadratmeter i lägenheten i Malmö förvarades hästtäcken. Ett system som snart blev ohållbart. Postorderprodukterna blev allt fler och leveranserna större.

– Stora lastbilar parkerade utanför lägenheten med varor som vi inte visste vad vi skulle göra av, säger Giovanni Timotej.

Annons

För två år sedan flyttade de till den lilla gården strax utanför Fuglie för att kunna ta ut svängarna med försäljningen.

Nu slutar Giovanni Timotej helt som säljare på Ikea, efter successiv nedtrappning.

– Först tyckte jag att det var rena skräcken! Jag hade aldrig bott på landet, säger Giovanni Timotej.

En av de första dagarna när han åkt för att hämta halm, kunde han inte hitta hem.

– Jag såg huset, men visste inte hur jag skulle komma dit. Och jag kunde ju inte fråga någon direkt, säger han och skrattar.

Nu stortrivs Giovanni Timotej med lugnet och att ha hästarna nära till hands. Huset, stallet, hästbutiken, tre hagar och två hästar gör gården både pittoresk och behändig. Thomas Andersen pendlar till jobbet i Köpenhamn, men är fortfarande delaktig i affärerna.

På tomten springer den kinesiska nakenhunden Gucci energiskt runt och tar emot besökare med en glädjedans.

Gården hittade de av en slump, men läget är enligt Giovanni Timotej mycket tacksamt.

– Hit kommer folk från Malmö, Trelleborg, Staffanstorp, och till med ett par damer från Stockholm, säger han.

Hästintresset kom först för ett par år sedan och sedan dess har det gått i rasande fart. Det mesta har Giovanni Timotej lärt sig efter hand, genom att hela tiden utvidga utbudet av produkter.

Annons

Men det har tagit två år att göra sig en plats på sökmotorn google så att de lättare blir hittade på internet, och att få de 3 500 kunder de har i sitt register i dag. Giovanni Timotejs filosofi om hur han vill att verksamheten ska se ut bottnar till stor del i hans erfarenheter från restaurangbranschen

– Om gästen frågar efter salt och peppar är det ett misslyckande. Jag ser hela tiden till hur jag kan förebygga att kunden frågar, säger han

Trycket på butiken som hittills haft öppet endast en eftermiddag i veckan har blivit allt större. Från och med nu har de öppet alla vardagar.

Christina Malmberg

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons