Annons

Brofolket som står på båtarnas sida

Fyra bromaskinister håller liv i en allt populärare turistattraktion: Falsterbokanalen.
Trelleborg • Publicerad 17 augusti 2005

Bäst utsikt i hela Näset måste Sven-Ove Johnson och hans tre kollegor ha på jobbet. Deras kontor har fönster inte bara på en sida utan tre. Dessutom har de Öresundsbron som utsiktsmotiv.

Men å andra sidan kan det kanske behövas en fin utsikt när man jobbar ensam. På tornet vid Falsterbokanalen har bromaskinisterna jobbat ensamskift i många år.

Annons

– De flesta av oss har jobbat i 30 år, berättar Sven-Ove Johnson och tittar ut över den välkända miljön nedanför honom.

Sjöfartsverket driver bron. Men hur länge driften kommer att ligga i Falsterbo vet man inte. Så länge Sven-Ove Johnsson kan minnas har det varit tal om att lägga ner verksamheten i tornet och centralisera driften till Malmö eller Karlskrona.

– Jag vet inte hur det kommer att bli. Vi blir inte informerade om mycket, suckar han.

Han har levt med osäkerheten så länge att han inte bekymrar sig längre.

– Nej, när jag var ung kunde jag oroa mig. Men i dag har jag inte så många år kvar här i tornet ändå. Så jag tänker inte så mycket på framtiden, säger han.

Klockan är tre och det är dags för broöppning, som varje hel timme. Men denna gång står det inga båtar och väntar. Då undviker man att öppna i onödan. Det är dumt att stoppa biltrafiken över bron.

– Det blir allt tätare biltrafik här. På mornarna och eftermiddagarna är det köer. Det ringde en båtägare tidigare i dag och frågade om de kunde komma förbi vid 17. Men det sa jag nej till.

Under den värsta trafiken hålls ingen broöppning alls. Mellan 16 och 18 på eftermiddagen och några timmar på morgonen får båtarna vänta. Men annars är det bilarna som får vänta varje heltimme.

– Som längst kan det bli sju till åtta minuter. Då är de inte glada. Men oftast tar det inte så lång tid, berättar Sven-Ove Johnson. Plötsligt ringer telefonen. Det är en man i en fritidsbåt som vill åka från norr till söder och undrar om inte slussen ska vara öppen.

– Det glömde jag i hasten, säger Sven-Ove Johnson, öppnar slussen och ser på när båten åker under bron och över slussen.

Annons

Hela 1 000 meter därifrån ligger den andra slussen. Det gör hela slussen till Sveriges längsta.

Yrkestrafiken har nästan helt försvunnit genom kanalen. Men fritidsbåtarna har ökat. Totalt ligger båttrafiken på runt 8 000 båtar per år.

– Dessutom har turisttrafiken ökat mycket de senaste åren. Kommunalrådet Göran Holm vill bygga bostäder längs med hela kanalen. Jag skulle tycka att vore bättre om man tog tillvara på denna turistattraktion, säger Sven-Ove Johnson.

Sofia Bergström

0410-545 00

sofia.bergstrom@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons