Annons

Bredband lever inte upp till förväntan

Bredbandsuppkopplingen fungerar inte enligt förväntan. En man bosatt i Trelleborg har under året haft återkommande problem med sin uppkoppling mot Internet.
Trelleborg • Publicerad 13 september 2002

Mannen bor i bostadsrättsförening som tecknat avtal med företaget Sweden On Line och som erbjuder en bredbandsanslutning via kabel-TV nätet. Företaget lovar på sin hemsida att de ger sina kunder Sveriges bästa uppkoppling. Enligt mannen fungerade uppkopplingen bra under de första veckorna. Sedan kraschade servern och låg nere i tio dagar. Servern kom dock igång igen och Sweden On Line bjöd på en gratis månad. Men enligt mannen har det även fortsättningsvis varit problem med servern. Han har vid olika tillfällen varit i kontakt med företaget för att få dem att sänka månadsavgiften. Något man dock inte velat gå med på. Istället hävdar man att det ska ske en uppgradering av nätet. - Vi har åtgärdat det som varit problem och det ska fungera. Inom ett par veckor kommer dessutom kapaciteten höjas, vilket kunderna klart kommer märka, säger Kjell Johansson vice VD på Sweden On Line. Konsumentverket har tidigare, i en rapport, uppmärksammat att det många gånger kan vara svårt för kunden att överblicka hur bredbandsmarknaden fungerar och vad olika avtal innebär. En operatör har i regel bara kontroll över kapaciteten i sitt eget nät. Internet består av en rad olika nät och det kan finnas flaskhalsar på annat håll, som ligger utanför operatörens kontroll. När ett företag utlovar en viss hastighet, gör de oftast det i relation till deras eget nät. Det kan därför finnas en skillnad i den hastighet kunden förväntar sig och vad som faktiskt erhålls. Samtidigt lyder företagen under konsumenttjänstlagen och måste leva upp till detta i sina avtal. - Det här är nya saker och det finns alltid problem i början. Alla tenderar att skylla på alla. Men avtalen får inte stå i strid med konsumenttjänstlagen, säger kommunens konsumentvägledare Frida Winitsky. Sweden On Line har omkring 500 kunder i Trelleborg och man hävdar att deras nät inte skulle vara mer drabbat av problem jämfört med andra operatörer. - Inte mer specifikt än för andra. Vi ska ta åt oss av det här. Det är viktigt att vi har nöjda kunder och sådana här problem ska inte uppstå, säger Kjell Johansson.

Mattias Pehrsson mattias.pehrsson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons