Bråttom om station nummer två ska bli klar i tid
December 2015. Det är då pågatågen ska börja rulla till och från Trelleborg. Om tågen ska stanna vid en andra station redan då krävs det att kommunens politiker enas om placering och finansiering senast under nästa år.
– Det tar ungefär ett och ett halvt år att projektera och bygga en station, men innan vi kan börja bygga måste vi göra en förstudie och en järnvägsplan som ska ställas ut. Om stationen ska bli klar till december 2015 bygger det på att det inte drar ut på tiden, säger Trafikverkets projektledare Anders Kjellsson.
Om besluten ändå skulle försenas går det trots det att få en andra station, menar han.
– Det går att bygga en station efter att tågtrafiken har startat, det är inte så komplicerat, men det är givetvis en fördel om allt blir klart samtidigt.
Trafikverket, som har gjort en grov kalkyl av vad en andra station kommer att kosta, avvaktar nu besked om just placering och finansiering från kommunen. Enligt beräkningen blir stationen billigare än de 100 miljoner kronorna som det pratades om i första skedet. 75 miljoner kronor väntas bygget kosta. Då ingår en gång- och cykeltunnel, mötesspår på 1000 meter samt en 260 meter lång plattform.
– Den första siffran var en uppskattning mellan tummen och pekfingret. Det är fortfarande ingen detaljerad kalkyl och facit har vi egentligen inte förrän efter det är byggt, säger Anders Kjellsson.
Kommunalrådet Ulf Bingsgård (M) hoppas att ett beslut om placering och finansiering ska kunna fattas senast 2012.
– Att få en station redan från början är nog lättare än att bygga en i efterhand. Det finns en risk att stationen blir nedprioriterad annars. Därför hoppas jag på att vi kan nå en enighet på den politiska sidan, säger han.
Oppositionsrådet Catherine Persson (S) tror även hon att det är möjligt att hinna fatta beslutet i tid. Men då är partiövergripande diskussioner en nödvändighet.
– Det kommer att bli tufft och vi måste vara beredda på att träffas ofta initialt, men det är klart att det går.