Bra år för turismen på Söderslätt
Det i särklass största besöksmålet i Trelleborgs kommun är som väntat Smygehuk. Sammanlagt tog Köpmansmagasinet emot nästan 193 000 besökare under 2010.
– Det var överhuvudtaget mer folk i Smyge i somras jämfört med förra året. Dels för att det var fint väder under en lång period men där är också annat som drar, säger Ditte Fagerlund, tillförordnad vd för Trelleborgs kommuns utvecklings AB.
Det andra som drar är till exempel olika evenemang, utställningar och mat.
– I somras hade LRF kaféet och serverade mat med lokalt producerade produkter. Jag tror att det spred sig och att folk åkte ner för att fika, säger Ditte Fagerlund.
Både Trelleborgs museum och Trelleborgen drog också mer folk i fjor än 2009. Museet invigde sina nya lokaler i januari och placeringen mitt i stan är bättre ur turismsynpunkt menar Ditte Fagerlund.
– Man måste ligga där folket finns. Och sedan måste man ha en bra verksamhet, säger Ditte Fagerlund.
Trelleborgen drar enligt Ditte Fagerlund till sig många utländska turister. Och under sommaren ska det ha varit fler utländska turister än vanligt.
– Det kändes som en trend i somras och många handlare och krögare sa samma sak, säger Ditte Fagerlund.
Men en privat aktör har seglat om både Trelleborgen och museet som besöksmål. Hallongården i Bodarp lockade i somras 30 000 besökare, 20 000 fler än året innan.
– Det är en spännande utveckling att ett privat initiativ lyckats att på några få år bygga upp verksamheten till ett riktigt besöksmål. De har hittat sin nisch, utvecklat den och gjort sig ett namn, säger Ditte Fagerlund.
Ditte Fagerlund tror på en fortsatt positiv utveckling för turismnäringen i kommunen. Men omvärlden kan sätta käppar i hjulet.
– Det har varit fördelaktigt för personer från euroländer och danskar att turista i Sverige på grund av valutan. Men nu har det svängt, säger Ditte Fagerlund.