Boende på Övre: ”Vi känner oss förda bakom ljuset”
Ena dagen kom det upp skyltar om att man infört avgift på grusparkeringen vid Övre. Men dagen därpå träddes det sopsäckar över skyltarna. När dessa sedan togs bort någon vecka senare kom det upp nya skyltar med en annan zonkod där det saknas möjlighet att betala för så kallad boendeparkering.
För paret Jan och Margreth Mårtensson innebär det att de får betala 56 kronor per dag för att låta sin bil stå på parkeringen närmast lägenheten. Något kvarter bort finns visserligen gratisplatser, men där brukar det numera oftast vara fullt.
– Den närmsta boendeparkeringen för oss ligger norr om kyrkan, konstaterar Jan Mårtensson som menar att två kronor timmen känns mer rimligt än sju när de som pensionärer behöver parkera bilen dagtid i närheten av bostaden.
Paret är inte nöjda med hur parkeringsfrågan på Övre har hanterats.
– Vi känner oss förda bakom ljuset, hela vägen från prospektet på lägenheten som sade att det skulle bli ett parkeringshus i kvarteret intill för att sedan bli glada för att vi skulle få boendeparkering i den blå zonen. Och som lök på laxen började de med att skylta fel, säger Jan Mårtensson
Han förklarar att när de först bestämde sig för att boka en av lägenheterna i det nya kvarteret på Övre räknade de med att det skulle bli ett p-hus intill. När de förstod att grusparkeringen på Övre skulle ingå i den blå zonen där det finns möjlighet till boendeparkering sade de upp den privata parkeringsplats som de hyrde.
Men inget har blivit som de hade tänkt sig. Och inte heller som kommunen hade tänkt från början.
– Från kommunens sida är det angeläget att det blir ett mobilitetshus. Som det är där nu är ingen permanent lösning utan bara tillfälligt, säger Mattias Hägg, kommunens enhetschef för exploatering och strategisk lokalförsörjning.
Den tillfälliga lösningen han syftar på är att platsen som mobilitetshuset ska byggas på har förvandlats till en grusparkering i väntan på att det blir byggt. Att det inte blivit något mobilitetshus ännu har bland annat förklarats med kommunens ändrade p-norm.
– Det nuvarande läget är en konsekvens av en parkeringsstrategi som bara delvis har genomförts, menar Mattias Hägg.
Det ändrade kravet från 0,7 parkeringsplats per nybyggd lägenhet när planerna för Övre först presenterades till att bli noll i den senaste parkeringsstrategin gjorde att fastighetsägarnas inte tvingades köpa parkeringsplatser. Men Mattias Hägg menar att de ändå borde gjort det.
– Kombinationen av en parkeringsnorm noll och att fastighetsägarna inte valt att teckna parkeringsköp för sina boendes behov har gjort att byggnationen av mobilitetshus inte kunnat starta. Det är egentligen inte kommunens ansvar, utan fastighetsägarnas, att tillhandahålla parkering för sina boenden, menar Mattias Hägg.
Men om det nu är en tillfällig parkering på Övre som ligger i blå zon varför kan man inte låta de boende parkera där för boendeparkeringstaxa?
– Projektgruppen har gjort bedömningen utifrån fullmäktiges beslut om parkeringsavgifter att det bara ska vara boendeparkering på kommunal allmän platsmark i blå zon. Och detta är kvartersmark, säger Mattias Hägg.
”Men om det inte är någon lösning med mobilitetshus på gång inom en snar framtid så kanske detta är något man kan se över.”Mattias Hägg, enhetschef för exploatering och strategisk lokalförsörjning
Den del av beslutet han syftar på är formulerat lyder ”att taxan för parkeringsavgift för boendeparkering inom blå zon på kommunal allmän plats fastställs till 30 % av ordinarie taxa inom blå zon”.
– Men om det inte är någon lösning med mobilitetshus på gång inom en snar framtid så kanske detta är något man kan se över, säger Mattias Hägg men hänvisar också till stadsmiljöavdelningen som ska utvärdera hela införandet av parkeringsavgifter i centrala Trelleborg.
Det pågår också, poängterar Mattias Hägg, ett arbete med att ta fram en ny parkeringsstrategi.
Parkeringsavgifter i Trelleborg
Centrala Trelleborg har delats in i två parkeringszoner.
Avgift gäller på vardagar 9-18 samt lördagar och dag före röd dag 9-15.
Även den som parkerar på handikapplats ska betala parkeringsavgift.
Parkeringsavgiften är 12 kronor i timmen inom den röda zonen.
I den blå zonen kostar parkeringen 7 kronor i timmen. Här finns också möjlighet att söka boendeparkeringstillstånd vilket innebär att man får stå för drygt 2 kronor i timmen.