Annons

Blandat om halv moms

Billigare mat, mer personal, eller ingenting. Vid årsskiftet halverades restaurangmomsen. Hur har branschen i Trelleborg mött förändringen? TA frågade tio restauranger.
Trelleborg • Publicerad 21 januari 2012
Foto: Jurek Holzer/SCANPIX

Har ni gjort några förändringar sedan restaurangmomsen sänktes, och isåfall vad?

Hur har reaktionerna från kunderna varit?

Annons

Istanbul, Lisa Wurm, servitris.

Den enda förändringen är att det ändras i kassasystemet. Vi har varken höjt eller sänkt priserna. Vad jag vet finns det inga planer på att göra det. Kunder frågar hela tiden. De förväntar sig en sänkning.

Mc Donald's, Åsa Jönsson, restaurangchef.

Vi har sänkt matpriserna på alla stora menyer men inga singelprodukter. Här i Trelleborg har vi timanställt tre medarbetare. Reaktionerna har varit jättepositiva. Det är många som ringt och frågat om våra priser.

Horizont och A 9, Andreas Schiano, ägare.

Vi sänker inte priserna. Vi låter bli att höja när hyra och leverantörer blir dyrare. Avsikten från regeringens sida är inte att göra skagentoast billigare, utan att skapa arbetstillfällen. I framtiden hoppas vi på att kunna nyanställa. Man måste ge sänkningen tid. Först om en månad eller ett halvår kan man se effekter. Det känns som det är medierna som haft ett drev mot att momssänkningen har varit misslyckad. Kunderna har inte klagat.

Kebabgrillen, Wissam Idsdidbes, restaurangchef.

Kebabgrillen är registrerad som gatukök, så för mig är det ingen förändring. Vi har alltid haft restaurangmoms på 12% eftersom allt är avhämtning.

Anderslövs Gästgivaregård, Edyta Mårtensson, chef.

Nej, vi har inte gjort några förändringar. Absolut kommer vi nyanställa om kunderna blir fler, men inte på grund av momsen. Vi har inte haft några kundreaktioner.

Annons

Sibylla, Elisabeth Kulevska, restaurangchef.

Ja. Varje år i mars brukar vi höja priserna på grund av löneförhöjning och så vidare. Men i år behåller vi priserna. Jag kommer att nyanställa en ny i personalen, en annons ligger ute på platsbanken nu. Vi kommer att ha fler rabattkuponger i stil med "ta två, betala för en". Då halveras priset. Kunderna kom in ett par dagar efter årsskiftet och frågade om priserna. Men man får ge det lite tid.

Tre Lyktor, Bengt Rosenkvist, chef.

Självklart. Vi har sänkt priset på dagens rätt, från 79 till 76 kronor. Däremot har vi inte hunnit trycka nya menyer, vilket kunder har anmärkt på. Vi kommer också att rekrytera en fast anställning. Kundreaktionerna har varit positiva. Ärligt talat tror jag inte det är många som märker det. Den största delen av vår omsättning är alkohol, och den har fortfarande en moms på 25 procent.

Kina, Huu Tran, ägare.

Ja, vi har höjt priset på vår buffé med fem kronor, från 79 till 85. Det beror på att varorna från Asien blivit dyrare. Annars har vi inte gjort några förändringar. Kunderna har frågat. Många har undrat varför vi gör höjer istället för sänker. Då säger vi som det är – för att priset på råvaror höjts.

Taipei, Jimmy Pai, ägare.

Faktiskt inte. Vi tycker vi ligger tillräckligt lågt prismässigt redan. Eventuellt låter vi bli att höja på ett tag. Det beror på hur det flyter på. Några enstaka kunder har frågat om sänkningen.

Harmony, Hüseyin Ytuglu, chef.

Från och med måndag har vi sänkt lunchpriset från 75 kronor till 72 kronor, som tack till regeringen för att de sänkt restaurangmomsen. Men allt blir dyrare. Sänkningen måste motsvara marknadens höjning, annars blir det plus minus noll för oss enskilda aktörer. Vi är i regel billiga, så vi har inte haft några reaktioner från kunderna.

Louise Löfgren
Moa Fahlander
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons