Annons

Biogasbussar i Trelleborg

Miljönämnden föreslår att alla stadsbussar och kommunens egna bilar ska köras på biogas. De hoppas också att många trelleborgare ska vilja köra sina egna bilar med biogas.
Trelleborg • Publicerad 13 juni 2006

Ett hållbart samhälle som inte är beroende av fossila bränslen. Målsättningen är Trelleborgs politiker överens om. Nu vill miljönämnden skynda på utvecklingen. De föreslår att alla personbilar som kommunen köper in ska vara anpassade till naturgas, som ska ersättas med lokalt producerad biogas så snart det går.

– Biogasen ska produceras i Jordbergas gamla sockerbruksanläggning. Gasen kommer från lantbrukets och slakteriernas restavfall, säger miljönämndens ordförande Sten Björk.

Annons

Han menar att Trelleborgs kommun med sina många bönder kommer kunna bli självförsörjande på energi när sockerbetsodlingen har upphört. Företaget EON som idag producerar fossilgas är intresserade av att gå över till biogas i stället. Redan i år hoppas miljönämnden kunna anordna tankställen för biogas där både bilar och bussar kan tanka, och nästa steg i utvecklingen är att stadsbussarna i Trelleborg blir biogasdrivna.

– Vi har höga luftföroreningar i centrum och de kommer att minska direkt om vi går över till biogas. Och när tankställena finns på plats kommer många bilister att välja bilar som kan köras på både gas och bensin, säger Sten Björk.

Mats Olsson på Skånetrafiken i Trelleborg säger att chanserna är goda för att stadsbussarna ska bytas ut mot biogasbussar.

– Det har redan skett i Eslöv, Helsingborg och Landskrona. Förutom att det är ett lite dyrare bränsle finns det bara fördelar. Bussarna är tysta och framför allt är det ju en förnyelsebar bränslekälla.

Men det tar ett tag att byta ut bussarna: leveranstiden är i nuläget ett år. Dessutom måste det ske vid en upphandling av busstrafiken. Mats Olsson tror att biogasbussar rullar på Trelleborgs gator tidigast 2009. Och när det gäller de regionala bussarna kommer det att ta ännu längre tid.

– Vi har nyligen bytt ut regionbussarna mot splitternya dieselbussar. De kommer användas i minst åtta år innan de byts ut.

Karin Arbsjö

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons