Besök från Afrika gav perspektiv
– Vad jag tar med mig från den här dagen är att jag har fått reflektera själv över varför vi lyckas med det vi gör, säger han och berättar att perspektiven på den svenska skolan blev lite annorlunda när Namoussa Mano från Burkina Faso visade bilder från en klass i sitt hemland.
I en stor kal sal sitter runt 120 elever tätt, tätt i raka rader. En enda lärare håller i lektionen för eleverna som är i åldrarna 10-14 år.
– Alla har stor respekt för lärarna, berättar Namoussa Mano som lyfter fram den relation mellan lärare och elever som han upplevde under besök på några olika lektioner under en skoldag på Liljeborg som det som gav det starkaste intrycket.
– Sedan var det friheten för eleverna. Här kan de välja olika sätt att lära sig saker på. Och att lärarna har fokus på vad varje enskild elev behöver, säger han.
Besöket på Liljeborgsskolan är ett av två skolbesök som gruppen får göra under sin nästan månadslånga vistelse i Sverige. Syftet med vistelsen, som sker genom Lunds universitet, är främst att lära sig mer om barns rättigheter. Men eftersom alla besökare på något sätt arbetar med skolfrågor i sina hemländer så är det stor bredd på frågorna när gruppen sitter ner tillsammans på rektorns rum i slutet av dagen.
Nicole Kimbanda Matata är koordinator i en organisation som arbetar med kvinnliga pedagoger över hela Afrika. I hennes hemland, Demokratiska republiken Kongo, ser förutsättningarna för skoleleverna väldigt annorlunda ut.
– De som har ätit ordentligt innan de kommer till skolan är en liten minoritet. Det är ett stort problem att så många är hungriga och trötta. Då har de svårt att lära sig något, säger hon.
En av de saker som hon tänker ta med sig hem är att man kan låta elever prova att spela instrument på musiklektionerna.
– Hos oss är musik ett teoretiskt ämne. Men här spelar man och kan låta elevernas talanger i musik komma fram, säger hon.