Besättningen väntar på besked
– Det är anmärkningsvärt att rederiet inte har informerat bättre, både till anställda och till fackföreningarna, säger Jonas Forslind som är branschsekreterare i Seko sjöfolk.
Av M/S Trelleborgs besättningsstyrka på 72 personer är runt 50 medlemmar i Seko. Många av dem har arbetat på färjan en längre tid och Jonas Forslind tror inte att ett eventuellt varsel kommer att slå särskilt hårt mot besättningen i Trelleborg.
– Förmodligen kommer de flesta att bli omplacerade till andra fartyg, säger han.
En liten del av besättningen kommer att finnas kvar på färjan även efter 10 oktober, då hon seglar till Rostock för att ligga i beredskap för nya uppdrag.
Bakgrunden till att M/S Trelleborg togs ur trafik är rederiets ökade kostnader efter årsskiftet då de nya reglerna för svavelhalten i bränsle inträder.
Stena Line vill därför förbättra sitt årliga resultat med runt en miljard kronor. Det innebär bland annat besparingar på personalsidan som kan betyda att 800 av företagets 6 000 anställda tvingas bort.
– De har vetat om dessa besparingar sedan 2008 så vi är väldigt kritiska till att de inte har agerat tidigare, säger Jonas Forslind.
Enligt Jesper Waltersson, som är informationschef på Stena Line, har rederiet under lång tid försökt hitta andra lösningar än att ta färjor ur trafik.
– Detta är en komplex förändringsprocess och besluten kan ibland komma tätt inpå, säger han.
Förhandlingarna mellan Seko och Stena Line skulle ha startat redan 25 september, men arbetsgivaren flyttade fram datumet till nästa vecka.