Annons

Bättre siffror för Trelleborg i näringslivsenkät

I Svenskt Näringslivs årliga enkät kan man konstatera att företagsklimatet i Trelleborg får något bättre siffror än föregående år. Förbättringstrenden följer med sedan 2019.
Trelleborg • Publicerad 28 maj 2020
Svenskt Näringsliv har presenterat siffror från en enkät som genomfördes under början av 2020.
Svenskt Näringsliv har presenterat siffror från en enkät som genomfördes under början av 2020.Foto: Henrik Montgomery/TT

Svenskt Näringsliv har publicerat resultatet av enkäten om företagsklimat, som genomförs varje år. Kommunernas sammanfattade omdömen pendlar på en skala mellan 1 till 6, där en sexa är högsta betyg.

Trelleborgs kommun hamnar på plats 21 av totalt 33 skånska kommuner. I toppen ligger Staffanstorp på 4,1 poäng på skalan, medan Höör ligger i botten på 2,9. Trelleborg ligger på 3,3. Enkäten genomfördes mellan januari och april 2020.

Annons

– Det är bra att vi nu har förbättrat oss två år i rad. Det är dessutom glädjande att svarsfrekvensen är högre än snittet i riket. Vi har fortfarande en resa framför oss för att nå högre. Det finns inga skäl till att Trelleborgs kommun inte ska kunna ligga i topp i Skåne, vi har alla förutsättningar för det, säger Mikael Rubin, kommunstyrelsens ordförande i ett pressmeddelande från kommunen.

Enligt kommunens pressmeddelande har 58 procent av de tillfrågade företagarna i kommunen svarat på enkäten. Man konstaterar också bättre siffror i Trelleborg för andra året i rad. Och det är första gången på tolv år som kommunen har två år i följd med förbättrade siffror.

– I dessa kristider blir det uppenbart att goda förutsättningar och villkor för att driva företag är avgörande för vår välfärd och vårt välstånd. Kommunerna i Skåne har under coronakrisen snabbt vidtagit åtgärder som underlättat för en del av företagen men fler åtgärder krävs på både kort och lång sikt, säger Carina Centrén, regionchef Svenskt Näringsliv Skåne i Svenskt Näringslivs artikel.

Nilla LindSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons