Bättre bro för tågen
BILD: TOMAS NYBERG All tågtrafik på sträckan är inställd medan arbetet pågår. Bron blästras och tätas med härdplast. Detta görs för att regnvatten inte ska tränga ned i betongen. - Blir betongen fuktig så är det stor risk att armeringsjärnen som håller samman bron börjar rosta. Det är just detta som vi ska förebygga mot, säger Ola Öhrström, byggledare på Banverket som håller i projektet. Allt arbete ska vara färdig efter påsken. Tågtrafiken rullar igång som vanligt igen klockan 5 på tisdag morgon. Närmare 80 meter räls har plockats bort, för att komma ned i brokonstruktionen. Stenarna som fyller upp bron har tillfälligtvis schaktats åt sidan. Som mest har det varit ett 20-tal personer involverade i tätningsarbetet. Personal från Banverket och en del entreprenörer har varit engagerade i stort sett dygnet runt. Reparationen beräknas kosta omkring 1,1 miljoner kronor. Varje dygn trafikeras spåret av cirka 40 godståg. Under sommartid går tågen till och från Berlin på den här sträckan. Banverkets framtidsplan är att bygga om den här Trelleborgsbanan under 2007-2009 för pendeltåg.