Bättre bemötande i Trelleborg än i riket i stort
För första gången deltog Trelleborgs kommun i en nationell brukarundersökning för att ta reda hur brukarna upplever kontakten med individ- och familjeomsorgen. Det blev ett glädjande besked för kommunen.
– Vi hade väldigt höga siffror, högre än riket på alla punkter, säger Maria Rosenquist, avdelningschef för individ- och familjeomsorgen i Trelleborg.
Undersökningen handlar framförallt om hur brukare upplever bemötandet och tillgängligheten bland de anställda. Vårdnadshavare, ungdomar och vuxna aktuella inom beroendeenheten har fått tycka till.
– Vi jobbar mycket med tillgänglighet och det är en hög professionalitet bland de anställda som lyssnar in de som kommer hit, det gör säkert att de blir mindre frustrerade, säger Marie Rosenqvist.
Det positiva resultatet är glädjande även för socialnämnden.
– Det är svåra och komplexa frågor i vilka det kan finnas en del frustration. Att man ändå upplever att man blir bra bemött, det är roligt att läsa. Vårt stöd har gett resultat, man ska orka och ha rätt förutsättningar för att göra ett bra jobb, det är glädjande, säger Lennart Höckert (S), socialnämndens ordförande.