Annons

Bättre bemötande i Trelleborg än i riket i stort

Socialtjänsten i Trelleborg får fler positiva omdömen än riket i genomsnitt. En undersökning visar att flera brukargrupper uppskattar personalen de möter.
Trelleborg • Publicerad 16 april 2018
Arkivbild: Socialförvaltningen.
Arkivbild: Socialförvaltningen.Foto: Olof Peterson

För första gången deltog Trelleborgs kommun i en nationell brukarundersökning för att ta reda hur brukarna upplever kontakten med individ- och familjeomsorgen. Det blev ett glädjande besked för kommunen.

– Vi hade väldigt höga siffror, högre än riket på alla punkter, säger Maria Rosenquist, avdelningschef för individ- och familjeomsorgen i Trelleborg.

Annons

Undersökningen handlar framförallt om hur brukare upplever bemötandet och tillgängligheten bland de anställda. Vårdnadshavare, ungdomar och vuxna aktuella inom beroendeenheten har fått tycka till.

– Vi jobbar mycket med tillgänglighet och det är en hög professionalitet bland de anställda som lyssnar in de som kommer hit, det gör säkert att de blir mindre frustrerade, säger Marie Rosenqvist.

Det positiva resultatet är glädjande även för socialnämnden.

– Det är svåra och komplexa frågor i vilka det kan finnas en del frustration. Att man ändå upplever att man blir bra bemött, det är roligt att läsa. Vårt stöd har gett resultat, man ska orka och ha rätt förutsättningar för att göra ett bra jobb, det är glädjande, säger Lennart Höckert (S), socialnämndens ordförande.

Josefine SidhuSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons