Annons

Martin Falkenby: Bäst när det gäller som mest

2022 visade sig världen från sin sämsta sida. Ett av få glädjeämnen är att året går till historien som ett av Trelleborgs Allehandas bästa.
Martin FalkenbySkicka e-post
Krönika • Publicerad 31 december 2022
Martin Falkenby
Detta är en personligt skriven text i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Martin Falkenby, chefredaktör.
Martin Falkenby, chefredaktör.Foto: Tomas Nyberg

2022 ska sparkas ut och många av oss är tacksamma för att mardrömsåret äntligen är över. Krig, fortsatt pandemi, energikris, klimatkris, inflation, räntehöjningar, börsfall och ett fotbolls-VM i Qatar.

Vi som har kvar en tilltro till mänskligheten, och att goda krafter i längden vinner över de onda, får se året som en tillfällig dipp. Det finns inget alternativ.

Annons

Inom mediebranschen kan kriser krasst sett vara en fördel. Medborgares behov av att ta till sig nyheter och information ökar. Det är inte samma nyhetssug när samhället flyter på och tiderna är goda.

Även Trelleborgs Allehanda ser positiva effekter. Vi kommer att avsluta det här året med fler prenumeranter än vi hade för ett år sedan. Det är de digitala prenumeranterna som står för tillväxten och utgör nu 36 procent av vår kundstock.

Glädjande är även att allt fler av pappersprenumeranterna har loggat in och nu tar del av innehållet i våra digitala kanaler: sajten trelleborgsallehanda.se, nyhetsappen MinTA och e-tidningen. Det är bra, inte bara för att detta ingår i komplettprenumerationen – det ger också ett mervärde för den som vill hänga med i vad som händer.

Trelleborgs Allehanda har en kraftig digital tillväxt. Vi har, särskilt efter sommaren, en rejält ökad trafik på vår nyhetssajt och nyhetsapp. Och annonsörer lockas dit läsarna är. Av annonsintäkterna står nu den digitala annonsaffären för 25 procent. Det gör att när vi summerar 2022 så har annonsintäkterna ökat jämfört med året innan.

Vad innebär då detta för dig som läsare?

Jo det innebär att vi har förutsättningar att fortsätta vår bevakning av lokalsamhället. Det är vårt huvuduppdrag från vår ägare och från er läsare. Vår koncern Gota Media har sammanfattat det så här: Vi ger inte ut tidningar för att tjäna pengar, vi tjänar pengar för att kunna ge ut tidningar.

Ska vi kunna fortsätta med det krävs det bra medarbetare, och jag är verkligen stolt över det arbete vi gör. För när det gäller som mest, när nyhetstempot är högt, då är vi också som bäst.

Det är inte bara klassiskt journalistiskt arbete som gör att vi har luft under vingarna. Vi tänker också nytt. TA Live har som nyhetsflöde verkligen etablerats som ett dagligt sällskap för många av er.

Nyligen fick jag en hälsning från en person i mediebranschen med stor erfarenhet från tidningar på flera håll i landet. Han skrev: ”TA har blivit den där lägerelden ni pratade om för några år sen – en jättebra helhetsjournalistik som Trelleborg samlas kring.”

Men det viktigaste är vad ni läsare tycker. Därför är jag glad över att vi de senaste veckorna har fått beröm även från er. Här är tre exempel på spontana hejarop:

  • ”Vill bara säga att det är sällan som jag uppskattar en lokaltidning så mycket som nu när ni tar upp och ställer för politikerna obekväma frågor vad gäller de nya arvodena.”
  • ”Tack för en mycket bra rapportering angående arvodena för det politiska styret i Trelleborg. Nu gör TA riktig samhällsnytta! Fortsätt!”
  • ”Stort tack för att ni informerar oss om allt märkligt som händer i politiken i Trelleborg! Våra politiker och deras beslut behöver verkligen analyseras!”
Annons

Vi vet att nästa år innehåller utmaningar. Högre pris på el, papper och drivmedel gör också att vår ekvation blir svårare att få ihop.

Men vi vet också att det som bäddar för att vi kan fortsätta att spela en betydelsefull roll för att hålla den lokala demokratin levande och aktiv är genom riktigt bra journalistik. Vi ska fortsätta informera, granska, folkbilda och överraska.

Det är vårt nyårslöfte till dig som läsare.

Gott nytt år!

Annons
Annons
Annons
Annons