Annons

Barnbazaaren reade ut allt

Under tio år har de samlat in över 1,7 miljoner kronor till Barncancerfonden. Men i och med helgens populära tvådagarsloppis plockar mammorna bakom populära Näsets Barnbazaar ner skylten.
Höllviken • Publicerad 15 september 2018 • Uppdaterad 16 september 2018
Treårige Alfred Roslind testar en lekbil. Familjen åker alltid ner från Malmö när Näsets Barnbazaar hålls, för de låga priserna och den höga kvaliteten.
Treårige Alfred Roslind testar en lekbil. Familjen åker alltid ner från Malmö när Näsets Barnbazaar hålls, för de låga priserna och den höga kvaliteten.Foto: Lars Thulin

Utanför dörrarna till Ängdala skola samlas köer långt före dörrarna öppnas. Stammispubliken är stor, och den vet vad den får: väl sorterade andrahandsprylar för barnfamiljer som vill hålla nere omkostnaderna och återvinna det bättre begagnade.

Bazaaren startades av tio engagerade mammor till små bebisar, som numera hunnit fylla både tio och elva.

Annons

– Några av dem hjälper till i fiket nu. Det är lärorikt för dem, berättar Annika Brocknäs, en av fyra grundare som fortfarande är kvar i arrangörsgänget.

Fyra av mammorna som startade bazaaren återstår ännu: Annica Reischmann, Camilla Lindgren, Annika Brocknäs och Annika Ekberg, alla i vit tröja.
Fyra av mammorna som startade bazaaren återstår ännu: Annica Reischmann, Camilla Lindgren, Annika Brocknäs och Annika Ekberg, alla i vit tröja.Foto: Lars Thulin

Verksamheten har vuxit, och med tiden har mammorna effektiviserat och organiserat varje steg i arbetet som vilket framgångsrikt företag som helst. Bortsett från att vinsten här går till Barncancerfonden. Första bazaaren för tio år sedan genererade 13 500 kronor, men på sistone har det svällt till ett tvådagarsevenemang som ger ungefär 100 000 kronor per helg.

– När vi öppnar för första dagen är det alltid flera hundra i kö. Sedan är det full kommers. Och många kommer tillbaka för att fynda på andra dagen, när vi har halva priset på allt. Det som inte blir sålt sedan hämtas av Sydskånska Ukrainahjälpen, berättar Annika Brocknäs.

Sjuåriga Ellie Johnsson från Höllviken letade efter spännande böcker ihop med pappa Marcus. Hon satsade på Enid Blytons ”Fem på tjuvjakt”.
Sjuåriga Ellie Johnsson från Höllviken letade efter spännande böcker ihop med pappa Marcus. Hon satsade på Enid Blytons ”Fem på tjuvjakt”.Foto: Lars Thulin

Tack vare att familjer som lämnar in färdigprissatta prylar får hälften av förtjänsten, och via ett ganska intrikat system kan välja att få tillbaka prylar som inte blir sålda, hålls kvaliteten på varorna hög menar Annika Brocknäs.

Sammanhållningen i gruppen som driver basaren, med hjälp av ett 40-tal frivilliga, är en del av behållningen. Men inte den största.

– Basaren är ju för en bra sak, och den är bra för miljön, tycker arrangören Annika Ekberg. Det händer att vi ser saker som vill själva sålt för några år sedan komma tillbaka, säljas igen och generera pengar till Barncancerfonden en gång till.

Så varför sluta nu?

– Nu har vi kört 22 basarer, eftersom vi haft en per termin, och det är mycket arbete med administration, scheman och hela apparaten bakom, förklarar Annika Brocknäs. Vi hoppas ju att det finns ett sätt att driva det här vidare i andra former. Men inget är bestämt än.

– Det är tack vare alla familjer som ställt upp och lämnat prylar som vi har lyckats samla så mycket till Barncancerfonden. Det kommer att hjälpa många behövande och dessutom bidra till en bättre miljö, säger Annika Brocknäs tacksamt.

Betalning med swish och QR-kod är några av förbättringarna som Bazaarmammorna infört. De rosa ballongerna som anger storleken på barnkläderna är en annan.
Betalning med swish och QR-kod är några av förbättringarna som Bazaarmammorna infört. De rosa ballongerna som anger storleken på barnkläderna är en annan.Foto: Lars Thulin
Lars ThulinSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons