Barn som har speciella behov
Hon är mycket kritisk till hur skolan hanterar barn med neuropsykiatriska funktionshinder, NPF.
– Grupparbeten är förödande för dem, säger hon. Barnen klarar inte att själva planera långsiktigt. Lärarna i allmänhet klarar inte av variationen i begåvningar.
– Ingen är mogen för skolans planering, ens vid 12 års ålder, fyller Pia Fredholm, specialpedagog i Linköping i. I stället struntar de här barnen i skolan.
Barn med neuropsykiatriska funktionshinder kan vara mycket begåvade på vissa områden, samtidigt som de inte klarar av att organisera sin vardag, till exempel komma ihåg enkla saker som ska göras.
– Korttidsminnet är ett problem, säger Jenny Ström som arbetar med olika typer av hjälpmedel så att dessa barn kan organisera sin vardag. I stället behöver de checklistor, scheman, klockor som påminner dem om saker som ska göras.
Både hon och Pia Fredholm är överens om att dessa barn, med sina speciella egenskaper, far illa i skolan.
– De här barnen mår sämst upp till gymnasiet, sedan får de specialisera sig, säger Pia Fredholm. Klarar de sig genom grundskolan så klarar de sig sedan. Killarna blir mer besvärliga för de är mer rörliga men flickorna kan sitta genom hela grundskolan utan att lära sig något.
Ungefär 60 medlemmar från olika skånska Attentionföreningar samlades i Församlingshemmet på lördagens länsträff.
Christer Hansson
0410-545 42
christer.hansson@allehandasyd.se