Martin Falkenby: Bara bra innehåll kan ge tidningar fler läsare
På fyra dagar har drygt 300 personer nappat på Trelleborgs Allehandas nya erbjudande att gratis ta del av vårt innehåll under två månader via vår enklaste prenumerationsform, digital bas. Det gensvaret är fantastiskt bra och har vida överträffat våra förväntningar.
Kampanjen pågår samtidigt på alla tidningar inom hela vår koncern Gota Media. Även för dessa tidningar har erbjudandet varit lyckosamt.
Anledningen till tvåveckors-kampanjen är att Trelleborgs Allehanda på sikt behöver få in fler yngre läsare. Upplagan har varit stabil de senaste sex åren och ökade något 2022. Men svenska dagstidningar har ett gemensamt problem: det är svårt att nå de yngre generationerna. Och med yngre räknas i detta fall faktiskt ni som är under 40.
”Vi är i särklass den titel där det är innehållet som har lockat flest läsare under veckan.”
Framgången hittills visar att det finns ett stort behov av att få uppdaterad information om sin närmiljö. Det svåra är att få människor att betala för att få ta del av den.
För tidningshus finns egentligen bara ett sätt att råda bot på detta och det är att fortsätta att satsa på journalistiken, på granskningar, på unika berättelser. Unika därför att om inte vi som lokaltidning gör det, så kommer ingen annan att berätta. Men det är bara bra innehåll som kan ge tidningar fler läsare.
Jämfört med våra koncernkollegor sticker Trelleborgs Allehanda ut. Vi är i särklass den titel där det är innehållet som har lockat flest läsare under veckan. Hos andra tidningar är det direktlänken på erbjudandet som varit främsta inkastare.
Men så har vi också kunnat bjuda på en bra mix av nyheter, reportage och saker som underlättar för dina vardagliga beslut. Exempelvis har vår reportageserie om att skaffa nya vänner, kritiken mot TFF:s spelar- och tränarrekrytering och Sibyllas nya ägare fångat många läsares intresse. Och självklart har vår matprisguide där vi jämför priset på populära matvaror i lokala butiker en stor följarskara.
”Mer än hälften av alla som tecknat en ny prenumeration i april är under 50 år.”
Hittills har vi lyckats bra med vår ambition att få in de yngre generationerna. Mer än hälften av alla som tecknat en ny prenumeration i april är under 50 år. Se där, det finns all anledning att vara positiv.
Tillhör du en av alla våra nya läsare så följer här några lästips, reportage som kanske är extra läsvärda och som vi publicerat de senaste månaderna.
Vi fortsätter att bevaka och granska ditt närområde. Nästa vecka presenterar vi en ögonbrynshöjare om hur det går till inom de politiska partierna, en nyhet om parkeringsböter och flera intressanta reportage – inte minst om livet som ung vuxen. Och mycket mer.