Annons

Axel Ebbes döttrar besökte Trelleborg

Ett besök på fadern Axel Ebbes museum väcker många minnen hos döttrarna. Elene Nyman har rest ner från Stockholm för att träffa sin lillasyster Lucia Ebbe-Kloch i Torna Hällestad. På tisdagen besökte de Axel Ebbes konsthall i Trelleborg.
Trelleborg • Publicerad 1 juli 2003
BILD: TOMAS NYBERG
BILD: TOMAS NYBERGFoto: 

- Jag har hållit min studentfest här, säger Elene och slår ut med handen mot alla skulpturerna. Det var 1938. Hela klassen samlades hemma i Hököpinge där man dansade på en stor cementplatta i trädgården, den platta på vilken Sjöormen gjordes. Sedan åkte man in till Trelleborg för vidare festligheter mitt bland faderns ståtliga skulpturer. Just Sjöormen har en särskild plats i döttrarnas hjärtan. Den innebar mycket arbete, både för fadern och för dem själva. - Jag minns när pappa gjorde sjöormen. Då fick vi offra vårt sommarlov, säger Elene. Den sommaren fick hon och lillasystern fungera som hantlangare och bära stora mängder gips till arbetet. Att vara döttrar till en produktiv skulptör hade sina sidor. Som tack fick de vars ett litet armband med en sjöorm. Och Lucia fick prova på att sitta modell. Det var till den sista skulpturen som Axel Ebbe gjorde innan sin död 1941, Rutger Macklean till Svaneholms slott. Hon fick låna en av den gamle friherrens skjortor för att det skulle bli så autentiskt som möjligt. - Det var spännande, säger Lucia och plirar med ögonen. Bakom Invalidmonumentet på Norra kyrkogården i Trelleborg finns en särskild historia. Konstverket invigdes 1926 som ett minnesmärke över första världskrigets offer och den krigsfångeutväxling, den så kallade invalidutväxlingen, som gick via Trelleborg och det neutrala Sverige. Uppe på krönet sitter örnhonan och ropar ut sin sorg, nedanför med utbredda vingar ligger hennes fallne make. Axel Ebbe jobbade länge med att få örnfjädrarna realistiska, ett petigt precisionsarbete. - Sedan kom jag med min sked och förstörde mönstret, då fick jag rysligt med stryk, minns Elene. En favorit i mängden av skulpturer på konsthallen är Harmoni i hushåled, ett av de mer mustigt humoristiska verken. Bakgrunden till statyn är en vers på bygdemål om den fulle maken som gör hustrun förtvivlad till dess att hon inser att det är spritens fel och dricker sig lika full själv. Då blev det äntligen harmoni i äktenskapet. Varifrån fick Axel Ebbe inspiration till den? - Ja inte var det hemma, säger Elene och Lucia med ett skratt. I äktenskapet med hustrun Lillemor fann den tidigare så utsvävande Axel Ebbe äntligen ro.

Andreas Brunner redaktionen.ta@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons