Annons

Äventyret börjar gå mot sitt slut

Sjuksköterskan och trelleborgaren Benny Wäss befinner sig sedan en tid tillbaka på ett fartyg vid Afrikas horn. Om några veckor avslutar fartyget EU:operationen och återvänder till Sverige.
Trelleborg • Publicerad 16 juli 2013
Foto: Niklas ehlén / nicehl01
Benny Wäss befinner sig ombord på HMS Carlskrona i ytterligare några veckor. I slutet av augusti ska de vara tillbaka i Karlskrona.
Benny Wäss befinner sig ombord på HMS Carlskrona i ytterligare några veckor. I slutet av augusti ska de vara tillbaka i Karlskrona.Foto: Niklas ehlén / nicehl01
Foto: Niklas ehlén / nicehl01
Bilden visar HMS Carlskrona när fartyget låg förtöjt vid bojar på Seychellerna.
Bilden visar HMS Carlskrona när fartyget låg förtöjt vid bojar på Seychellerna.Foto: Anders Kallin/andkal01

När TA når Benny Wäss befinner han sig på fartyget HMS Carlskrona, långt ut till havs utanför Somalias kust.

– Det gungar bra och monsunvindarna är starka, beskriver han läget.

Annons

Ombord är det för tillfället tystare än vanligt. De höga vågorna gör att aktiviteten är något lägre ombord. Det är svårare att göra en avancerad övning eller lyfta något tungt när risken att falla omkull är överhängande.

– De flesta är vana och blir inte längre sjösjukan men för de nya tar de några dagar att vänja sig. Vi har tabletter och plåster som hjälp, säger Benny Wäss.

Som TA skrivit om tidigare arbetar Benny Wäss som sjuksköterska ombord på fartyget, som i mars begav sig mot Afrikas horn. Fartyget ingår i EU:s internationella styrka EUNAFOR och uppdraget är ett led i FN:s livsmedelsprogram. Mattransporter till Somalia ska säkras från pirater och olagliga fiskare ska hejdas. Två mer dramatiska händelser har inträffat.

– En indisk lastbåt betedde sig underligt, varpå vi följde efter den, berättar Benny Wäss.

Efter ett tag körde båten in till land och det visade sig att den varit kapad. Kaparna blev troligen skrämda och lämnade båten. Bordingsstyrkan från HMS Carlskrona gick då ombord för att se hur det var med ordinarie besättning.

Den andra händelse var när en piratbåt under en tid rörde sig i området, varpå fartygets helikopter började följa den och beslagtog senare båten. Under några veckor fanns piratbåten ombord på fartyget men lämnas i Djibouti som eventuellt bevismaterial.

Det har inte varit några större sjukvårdincidenter utan sjukvårdsteamet ombord har mer fungerat som en vårdcentral.

– Det har varit mindre omplåstringar och skador, plus en del förebyggande arbete kring hygien, säger Benny Wäss.

Vägen ner gick via Casablanca i Marocko, sedan korsades Medelhavet och fartyget tog sig in i Suezkanalen och vidare till Röda havet.

– Vi såg inte så mycket av land eftersom vi körde mitt i. När vi stannade fartyget för att bada var havsbottnen 2 000 meter under fötterna, berättar Benny Wäss.

Annons

Vägen tillbaka följer samma rutt, men denna gång stannar de till i Lissabon i stället för Casablanca. Mat och bränsle ska fyllas på, samtidigt som besättningen får någon dags vila. Den 25 augusti ska de vara tillbaka i Karlskrona igen.

Benny Wäss kan tänka sig fler liknande uppdrag i framtiden och han vill uppmana andra att tänka efter på vilket sätt de kan bidra.

– Om du tror att du har något att ge och har en kunskap att förmedla, tycker jag att du ska vara med och göra skillnad.

Lisa Kron
Sanna Wahanta
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons