Anmälningsvåg mot Söderslättsföretag
– Det har kommit in ett hundratal anmälningar om bedrägeri mot företaget, säger Ann-Christine Sjöbeck på Trelleborgspolisen.
I höstas lades fallet ner eftersom åklagaren inte ansåg att det räckte till åtal. Men anmälningarna har fortsatt strömma in och polis och åklagare har i dagarna beslutat sig för att gå vidare med utredningen.
– Så får vi se vart det landar, säger Ann-Christine Sjöbeck.
Enligt polisanmälningarna är det ofta mindre idrottsklubbar och föreningar som blir kontaktade av företaget. Även mindre företag har anmält. De vittnar alla om liknande tillvägagångssätt.
I flera fall är det en person i utkanten av klubben eller företaget som blir kontaktad, inte någon i ledningen. Säljaren säger att de vunnit något, exempelvis en chokladask, alternativt att de ska få en provprodukt skickad till sig. Personen tackar ja, och uppger adressen till föreningen.
Några dagar senare står en hel pall av produkten utanför föreningens dörr. Ofta rör det sig om lysrör eller rengöringsmedel. Och så kommer en faktura. I flera av polisanmälningarna nämns summor på omkring 15 000 kronor.
Om någon ringer för att ifrågasätta fakturan får de ett samtal uppspelat där det låter som att den kontaktade personen i föreningen tackat ja till ett köp. Men enligt polisanmälningarna är samtalen ihopklippta.
Företaget som anmälts har sitt säte på Söderslätt. Ägaren är skriven i Trelleborg. Under 2013 bytte företaget namn. Det gamla företagsnamnet finns på Svensk Handels så kallade varningslista där företag som sysslar med bluffakturor och oseriösa försäljningsmetoder finns med.
I Trelleborgs Allehandas kontakt med ägaren har han valt att svara på frågor via mejl. Där skriver han bland annat att han inte känner till att det finns några pågående polisutredningar, endast att de tidigare blivit nedlagda.
Han menar att de senaste polisanmälningarna inte har något att göra med hur försäljningen gått till, utan att de handlar om ryktesspridning och förtal över internet, mot hans företag.
– Vårt koncept bygger på nöjda och långvariga kundrelationer och om någon av våra 25 000 kunder i Norden känner sig missinformerade på något sätt ber vi dem att ta kontakt med vår kundservice, skriver ägaren i sitt mejl.
Angående ljudinspelningarna menar han att alla ljudfiler går till på samma sätt och är underlaget för beställningen.
Han anser att det, i förhållande till kundomsättningen, inte är många anmälningar som kommit in mot företaget:
– Det är endast en liten bråkdel, skriver han.