Annons

Ändrat köpbeteende bland trelleborgarna

Exklusiva varor kommer att falla bort – när trelleborgarna går på julklappsjakt. Det menar Handelklubbens ordförande Lars Bergqvist. "Branscher som säljer till exempel kyl, tv, möbler och bilar kommer att få en minskad försäljning".
Trelleborg • Publicerad 26 november 2008
Kapitalvaror såsom tv-apparater, bilar och möbler tar mest styrk i dagens konjunktur. Bild: Claes Nyberg
Kapitalvaror såsom tv-apparater, bilar och möbler tar mest styrk i dagens konjunktur. Bild: Claes NybergFoto: 

Minskade inköp och billigare alternativ. Det är de förändrade köpbeteendena som både Lars Bergqvist och Svensk Handel märker av. November månads handelsbarometer visar att 27 procent av de tillfrågade butikscheferna anser att deras kunder köper färre varor än tidigare. 23 procent anser att deras kunder väljer billigare alternativ. Butiker som TA pratat med märker av att kundernas sparsamhet.

- Folk håller mer i plånboken nu och de jämför och tittar mer på priset, säger Vackert Vildas butiksinnehavare Veronica Bengtsson. Ulf Liljegren på Bengtssons herrmode håller med.

Annons

- Det är lugnare nu än det varit tidigare. Den som inte erkänner det ljuger. Kunderna planerar mer och det blir inga impulsköp.

När det kommer till de lyxiga varorna är det Lars Bergqvist uppfattning att försäljningen har stannat av helt på många håll.

- Det är exklusiva varor man avstår från i första hand. Försäljningen av resor har stannat av. Och bilköpen står tillbaka.

- Man köper inte heller en tv för 15 000 kronor eller en soffgrupp för 35 000 kronor. Men allt under 5 000 kronor tror jag man köper. För att hålla handeln vid liv har många butiker redan börjar rea ut sina varor. Bilar, tv-apparater och kläder tillhör varor som redan finns att fynda i Trelleborg.

- Nu i november har det satts igång med reor. Vilket beror på en minskad omsättning för butikerna. Generellt har reorna börjat ett par veckor innan de skulle, säger Bergqvist.

Ulf Liljegren har märkt av att konkurrenterna börjat med realisationen tidigare i år. Något som inte gynnar handeln i längden men som nu ses som ett måste för många.

- Många behöver nog få in pengar för sina fasta avgifter. Och mycket är färskvara bland kläder också, säger han.

Men den vikande marknaden till trots så tror Lars Bergqvist att julhandeln kommer att stå sig stark.

- I den vanliga julhandeln är prognosen att vi ska nå ungefär samma omsättning som 2007. Julen är en speciellt stor köphelg och det verkar ljust för de flesta branscher. Julklappar för några hundralappar kommer man fortsätta att köpa, likaså julmat till familjen, säger Lars Bergqvist.

Nicolinn Nilsson

Nicolinn Nilsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons