Allt fler verksamheter på Facebook
Trelleborgs kommun finns sedan länge på sociala medier. Främst är det via Facebook man lockar till sig besök från trelleborgare. Men bloggar och Twitterkonton finns också.
Det är främst verksamheter som vänder sig till ungdomar eller kulturintresserade som finns inom sociala medier. Välbesökta verksamheter som till exempel badhuset finns inte som en egen sida på Facebook.
Trelleborgs kommuns egen sida har funnits i knappt ett år. Den drar mest trafik. Där varvas bilder från kommunen med ren information. Trelleborgarna får till exempel reda på att sopor och trädgårdsavfall hämtas som vanligt under påskhelgen.
– Alla som skapar sidor och konton i sociala medier måste rapportera det till mig. Jag märker att det blir fler och fler som hänger på, säger Susanne Nilsson, infomaster på Trelleborgs kommun.
– Det senaste som är på gång nu är ett LSS-boende.
Vad är fördelen med att finnas på Twitter och Facebook?
– Det är väldigt lätt för kommuninvånarna att ta kontakt. Och vi svarar dem snabbt också.
Vad frågar de om?
– Det är mest enkla frågor som vem som ansvarar för en viss sak.
Hur tror du det blir i framtiden?
– Jag tror i alla fall inte att jag kommer att ha mindre att göra.