Allt fler barn i behov av stöd
– Jag räknar med att det kommer att tillkomma ytterligare 30-40 ansökningar, säger Ann Heide-Spjuth, resurschef på kommunens bildningsförvaltning, som alltså tror att antalet till slut landar kring 350, vilket motsvarar en 30-procentig ökning jämfört med förra året.
TA har de senaste dagarna belyst resursbristen för barn i behov av särskilt stöd i förskolan och grundskolan. Det saknas 35 miljoner kronor för att ge alla barn det stöd de har rätt till enligt lagstiftningen. I dag tillgodoses bara en tredjedel av det totala behovet.
I en utredning som bildningsförvaltningen gjort framgår att 945 barn i förskolan och grundskolan har behov av särskilt stöd. Av dessa har 310 så stora behov att de måste ha särskilt riktade insatser för att klara sin skolgång. Det kan röra sig om barn med autismspektrumstörning, stora koncentrationssvårigheter, stora inlärningssvårigheter och språkstörningar. Merparten av barnen har komplexa svårigheter som kräver ett flertal riktade insatser.
– Det är barn som utretts väldigt noga och som har väldigt stora behov av stöd för att ha möjlighet att nå kunskapskraven. Vi sätter absolut inga diagnoskrav, utan detta är det behov som förskolechefer och rektorer har bedömt finns, säger Ann Heide-Spjuth.
Av utredningen framgår att antalet barn med olika svåra problem ökar. Det gäller till exempel barn med koncentrationssvårigheter, begränsad impulskontroll, överaktivitet och aggressivt utagerande beteende. Något som också ökar markant är antalet barn med språkstörningar.
Ökningarna tror Ann Heide-Spjuth beror på att problemen upptäcks tidigare än vad som varit fallet innan.
– Vi har en förändrad lagstiftning som gör att lärare måste anmäla ifall man misstänker att någon elev inte når målen eller har andra problem. Den uppmärksamheten i kombination med tidiga och noggranna utredningar som blir bättre och bättre gör att behoven upptäcks och blir väldigt tydliga, säger Ann Heide-Spjuth.