Annons

35 minuters väntan på ambulans

Först 35 minuter efter att personalen ringt 112 kom ambulansen till Uddens förskola. Händelsen, då en pojke hamnat i chock, oroar förskolechefen eftersom flera barn på förskolan kan behöva akut vård.
Trelleborg • Publicerad 24 februari 2014
Foto: 

Det var för snart tre veckor sedan som ett av barnen på förskolan hamnade i något som liknade ett chocktillstånd. En ambulans skickades till förskolan, men när det gått 22 minuter och den ännu inte kommit fram, ringde personalen 112 ännu en gång.

– De fick då veta att ambulansen var vid Skåre skansar. Trots det dröjde det nästan en kvart till innan den kom fram, säger förskolechef Maria Almare.

Annons

Fick ingen förklaring

Hon har efter händelsen varit i kontakt med ambulansentreprenören Falck men har ännu inte fått någon förklaring på varför ambulansen dröjde över en halvtimme.

– Vi vill slå larm, detta känns inte tillfredsställande. Väntetiden var väldigt jobbig för personalen och självklart finns det en oro för hur det blir om vi behöver ringa efter en ambulans någon annan gång, säger Maria Almare.

– Eftersom vi på förskolan har flera barn med sjukdomar som innebär att de kan behöva ambulans känns detta inte okej.

Bara en ambulans

Sedan i september i fjor, då en ambulans flyttades till Skurup, utgår endast en akutambulans från Trelleborg. Maria Almare menar att det inte är speciellt konstigt om det då tar längre tid att komma fram vid ett larm.

– Samtidigt kvittar det var de kommer ifrån, bara de kommer i tid. Jag känner med de stackare som kör ambulanserna. De måste vara jättestressade, säger hon.

När förskolepersonalen ringde till larmcentralen berättade de att pojken efter en stund delvis kvicknat till.

Personen på larmcentralen informerade då om att fallet kategoriserades som ett prio två-ärende eftersom pojken inte var helt medvetslös.

– Men hur skulle min personal kunna veta vad det innebär, undrar Maria Almare.

Annons

TA har bett både Falck och SOS Alarm om en kommentar till det som hänt, men händelsen har inte hittats i deras register över utryckningar.

– Vi har inget eget system för det, men vi begär löpande ut informationen från SOS och de har inte kunnat ta fram något kring den här utryckningen, säger Jörgen Ljung som är HR-manager på Falck.

Maria Sällberg
Fanny Nyberg
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons