Annons
Nyheter

"Vi vill fortsätta vara en del av Trelleborg"

Barbro Bengtsson har sytt ihop det som förmodligen är TFF:s största sponsoraffär någonsin. Det är hon glad för. Men nöjd är hon inte. Det blir hon aldrig. Dessutom är hon arg på politikernas ovilja att göra något i arenafrågan.
Nyheter • Publicerad 4 december 2009
Foto: 
Foto: 
Barbro Bengtsson, marknadsansvarig i TFF.
Barbro Bengtsson, marknadsansvarig i TFF.Foto: 

TRELLEBORG. Förändringens vindar blåser i Trelleborg. Det blir tydligt när TFF i mars spelar allsvensk fotboll i tröjor där inte bara Trelleborg AB:s logotyp syns på bröstet. Från och med 2010 delar företaget på huvudsponsorskapet tillsammans med Mellby Gård AB, där TFF-vännen Rune Andersson är styrelseordförande och även var den som grundade koncernen.

– Rune Andersson har sedan länge varit en stor mecenat för vår förening. Nu har han valt en annan väg. Vi är väldigt glada för att kunna samarbeta med två stora aktörer, säger Barbro.

Annons

Rune Anderssons direkta pengastöd förändras till sponsorstöd. Industrikoncernen Mellby Gårds olika företag kommer att synas på TFF:s tröjor framöver.

Barbro Bengtsson, marknadsansvarig i TFF, har sytt ihop paketet som hon presenterar över en fika på Palmblads. Hon belönar sig med en pepparkaka.

– Båda företagen har fått göra avkall på sina ursprungliga krav för att hjälpa TFF. Utan dem skulle vi inte ha någon allsvensk fotboll. Det är de två största, de är våra huvudsponsorer.

Det låter som att det varit ett pussel att få dem nöjda.

– Ja, det har det varit. Det var väldigt viktigt att hitta en överenskommelse där vi hade Trelleborg AB kvar. Företaget är starkt förknippat med Trelleborgs FF, vi har ett långt samarbete och vi har en viktig relation. De har stöttat oss med stora pengar genom åren.

Avtalet med Mellby Gård är tvåårigt med option på förlängning. För första gången förknippas nu TFF med nationella företag utan koppling till Trelleborg.

– Ju fler företag av den här kalibern som syns tillsammans med oss desto attraktivare blir vi gentemot andra. De som stöttade oss i fjol är kvar och nya företag har tillkommit. Det ger oss större intäkter. Vi har en lyckad resa mot 2010.

Finns det en risk att ni tappar den lokala prägeln när ett företag som Älvsbyhus kan komma att pryda era tröjor?

– Den risken tar man alltid, menar Barbro. Men ska vi upp en nivå till så måste vi få fler nationella företag. Jag hade önskat att vi hade haft fler företag av nationell karaktär i Trelleborg.

Varje liten intäkt är viktig för en med allsvenska mått mätt liten klubb som Trelleborgs FF. Barbro Bengtsson vill inte avslöja vad avtalet med Mellby Gård är värt. Det innebär förbättrade villkor för klubben, men det är sannolikt inga gigantiska belopp.

Annons

Ni hade en sponsorträff i slutet av 2007 där ni siktade på att ha fördubblat omsättningen 2010. Det skulle innebära 40 till 50 miljoner kronor. Infriar ni det?

– Nej. I år når inte omsättningen över 30 miljoner. Det vi pratade om 2007 var visioner som vi hade satt upp tillsammans. Det är många faktorer som gjort att vi inte når hela vägen fram. En av anledningarna är givetvis finanskrisen, men givetvis var vi för optimistiska kanske var det för att vi just hade klarat det allsvenska kontraktet.

– Jag tror att 2010 blir ett bra år och där det kanske lugnat sig om vi talar finnanskris. Då skulle vi stå väl rustade för att kanske 2012 nå högre höjder utan att för den skull säga att vi ska ha dubblat vår omsättning.

Barbro Bengtsson erkänner att kalkylen var fel. Samtidigt menar hon att visionerna måste finnas.

– Det är inte fel att ha ambitioner. Man måste tro att man ska orka hela vägen fram. Vi måste tro på att vi ska bli svenska mästare. Vi måste tro på att vi ska spela europeisk cupfotboll. Den dagen vi inte tror det kan vi lägga ner det vi håller på med.

Finansiell kris världen över är sin sak. När det kommer till publikintäkter handlar det inte bara om att de fotbollsintresserade dragit åt svångremmen.

Vid sponsorträffen i november 2007 talades det om publikintäkter på uppemot 15 miljoner kronor 2010. En i det närmaste absurt hög siffra som skulle kräva ett publiksnitt på 7 000 åskådare. 2009 såg i snitt 2 992 åskådare allsvensk fotboll på Vångavallen, en marginell ökning jämfört med året innan.

– Där satte vi ribban väl högt. Men Vångavallen räcker inte till för publikens krav. Ska vi vara ärliga så är det inte så roligt som det är nu att stå där i regnet och äta sin korv. Står du i en kö så vet du inte om det är kön till korvkiosken eller till toaletten.

– Vi ska inte ha en arena för 12 000 eller 15 000. Det räcker kanske med 6 000. Men det ska vara en levande arena, som lever även på dagarna. Kanske en bowlinghall, handbollshall, du ska kunna äta en dagens rätt. Hittar vi ett sånt koncept så kan vi kanske öka våra publiksiffror lite närmare de där 15 miljonerna.

Arenafrågan lever i så måtto att den för TFF:s del handlar om överlevnad. Politiskt drivs inte frågan.

Annons

– Vi vet att vi måste ha en nya arena 2014, det är en absolut deadline. Jag brukar säga att man inte bara har ansvar för sina handlingar, man har också ansvar för vad man inte har gjort. Och jag hade inte tyckt det varit roligt att stå där på Malmö Stadion och hälsa vårt nätverk välkommen till en allsvensk säsong med TFF. Det vill inte jag göra.

– Arenan är ett gemensamt ansvar. I det här ligger att vill man från kommunens sida ha ett allsvenskt lag då ska man också se till att det finns en allsvensk arena. När det sedan kommer till driften så kan vi ta gemensamt ansvar.

Du är erkänt en stor optimist, men tror du verkligen på att det finns en godkänd arena till 2014?

– Nej, inte till 2014. Det är bara fyra år dit. I så fall måste vi trycka på knappen nu. Om man sticker huvudet i sanden då går det inte. Det vore förödande för klubben och för staden. Jag hoppas jag slipper uppleva det.

Men finns det något parti som går till val med en ny arena under kommande mandatperiod?

– Vi vill inte bli en bricka i politiken. Vi vill fortsätta vara en del av Trelleborg, vi är trots allt ett medelstort företag med mellan 40 och 50 anställda. Vi representerar kommunen men vi kan inte göra det efter 2014 och tyvärr är det inte vårt fel om det blir så.

Orden kommer allt snabbare ur Barbro Bengtssons mun. Hon har lagt mycket energi på att få in pengar för att klubben ska kunna klara sig i konkurrensen från de övriga allsvenska klubbarna. Där har hon också varit lyckosam.

Men när det gäller politikerna ser hon det som att hon talar till döva öron.

– Man måste se till vad som behöver göras. Men innan det måste man ställa frågan: Vill vi ha ett allsvenskt lag i Trelleborg? Svarar man ja kan vi gå vidare.

Är du säker på att trelleborgarna vill ha ett allsvenskt lag?

– Ja det är jag övertygad om. Jag vägrar att tro något annat. Trelleborg är känt för Trelleborg AB, Trelleborgs hamn och Trelleborgs FF och jag vill hävda att TFF är Söderslätts starkaste varumärke. Skulle kommunen säga nej till det? Nej, det finns inte.

Björn Gustavsson
Martin Falkenby
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons