Supportrar slår igen butiken
Ulf Ekstrand, ordförande i True Blues, säger att supporterklubben förmodligen kommer att ha en webbshop med souvenirförsäljning via sin hemsida framöver. Men butiken har man inte råd att ha kvar. Årskostnaden på 36 000 kronor är för dyr.
- Vi hade hoppats på finansiell hjälp från TFF. Jag har frågat varje år, men det har varken funnits intresse eller pengar. Det är märkligt, säger Ulf Ekstrand.
Hur har ni klarat hyran hittills?
- Vi har sålt souvenirer, vi har sålt lotter och använt medlemspengar.I butiken har man sålt halsdukar, muggar, pennor, nappar, tröjor, mössor och kepsar med TFF-emblem. Butiken har också varit en plats där man kunnat lösa medlemskap och anmäla sig till resor.
Hur viktigt är det med souvenirer?
- Jätteviktigt, det är PR. I Malmö ser man folköveralltsom går med något ljusblått på sig, här är det ingen som går med TFF-grejer. Supporterkulturen är dåligt rotad i Trelleborg.
När TA-sporten hälsar på i souvenirbutiken är det lugnt i affären.
Sebastian Lövgren bakom disken räknar inte med någon anstormning av kunder.
- På lördagarna brukar det inte vara mer än fem personer som kommer in, berättar han.
Hur reagerar folk på att butiken ska läggasned?
- De tycker det är tråkigt.
På väggarna hänger matchtröjor från gångna TFF-årgångar, och så affischer; en stor plansch på Dennis Melander och en lika stor på Mattias Thylander. Frågan är vad som händer med dessa när souvenirbutiken slår igen.
- De får tryckas ned i flyttkartonger så länge, säger Ulf Ekstrand. TFF:s marknadsansvarige Barbro Bengtsson beklagar att True Blues tvingas stänga sin butik.
- Det är verkligen jättetråkigt. Om vi hade haft större utrymme på Vångavallen kunde de ha sin butik hos oss, men vi har det tyvärr redan för trångt som det är.
Barbro Bengtsson säger att TFF inte haft någon möjlighet att hjälpa till med hyreskostnaden, men att man hjälper True Blues på andra sätt i stället. Bland annat genom stöd till tifo-verksamhet, hjälp med medlemsrekrytering och genom rabatterade årskort.