Två döda i gruvolycka i Gällivare
De två omkomna byggnadsarbetarna var anställda av en underentreprenör och höll på att inspektera ett gruvschakt, när den korg de befann sig i plötsligt släppte och störtade.
– De befann sig i en korg som hängde från en lyftkran. Kranen stod uppe på 1040-metersnivån och exakt på vilken nivå de befann sig när korgen lossnade vet vi inte. Korgen hamnade på 1136-metersnivån, nästan hundra meter under den plats kranen stod, säger Anders Lindberg.
Vad som orsakade olyckan är ännu inte känt.
Enligt Pertii Vanha i facklubben Gruv 135 har det inte kommit några indikationer på att riskerna skulle vara större i Vitåforsgruvan än i andra gruvor.
– Det har i alla fall inte kommit fram till mig. Olyckor är olyckor och man kan inte förutse allting. Sedan vet vi ännu inte exakt vad som inträffat, säger han till TT.
Den senaste gruvolyckan med dödlig utgång skedde i februari 2008 i LKAB:s gruva i Kiruna, då en 21-åring begravdes under rasmassor 700 meter under jord efter en sättning i berget. Några månader senare blev åtta personer blev instängda i LKAB:s gruva i Malmberget sedan en personbil börjat brinna. Efter sex timmar kunde männen räddas, hungriga men oskadda.
Under 90-talet omkom sammanlagt fyra personer i gruvolyckor i Sverige. Antalet olyckor i svenska gruvor har minskat kraftigt jämfört med på 60-talet. Då omkom i snitt 15 gruvarbetare om året, antingen i rasolyckor eller i olyckor med arbetsfordon.
Arbetsmiljöverkets inspektör Jan Andersson har arbetat i 12 år med att inspektera gruvor i Norrbotten och hans bedömning är att den svenska gruvnäringen är bland de säkraste i världen.
– Det är oerhört hög nivå på säkerheten. Det går inte att ta genvägar och fuska för då säger berget i från och rasar och då kommer man inte åt malmen. Det gäller inte minst därför att våra gruvor blir djupare och djupare. Det finns otroligt stora kunskaper hos företagens skyddstjänster och skyddsombud.