Svart trafikhelg är i antågande
– Du kan planera din färdväg så att den så mycket som möjligt går på vägar som är mötesfria eller har hastighetskameror. Att maximera det påverkar din risk väldigt mycket. Det är otroligt stora skillnader, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.
Under påsken ska mängder av trafikanter besöka släkt och vänner. Påsken är också en av de allra svartaste trafikhelgerna, med i genomsnitt 7,4 omkomna och drygt 274 skadade per år 2000–2011.
Värme = motorcyklar
Självfallet gäller vanliga förhållningsorder om att köra utvilad, nykter, ha bältet på, hålla avstånd och hastighetsbegränsning och ha trafiksäkert fordon.
Om påskvädret blir varmt brukar också fler motorcyklar och andra tvåhjulingar tas fram ur sina vinteriden, och då ökar även riskerna för svåra olyckor.
– Då är det lätt hänt att någon vill köra efter jättemånga månader, är lite rostig och vill prova på lite extra, säger Tingvall.
Ju senare helgen infaller på året, desto fler tvåhjulingar brukar vara i trafik under påsken.
"Svåra följder"
I de senaste årens statistik för svåra olyckor generellt, säger Tingvall, syns mer och mer av att de orsakas av irrationellt beteende – som att i hastigt mod ge sig i väg nattetid med bil eller på motorcykel, och inte sällan i hög fart och med alkohol i blodet.
– De olyckorna får svåra följder, för då skyddar man sig inte och man gör tokiga grejor, säger Tingvall.
Han pekar på att vägbyggen vid in- och utfarterna vid landets större städer kan vara att tänka på för påsktrafikanterna.
En olycksdrabbad sträcka att vara extra uppmärksam på är E 20 genom Västergötland. Det finns också ett antal extra farliga mindre vägar i landet.
– De kännetecknas av att de inte är mötesfria, har ganska mycket trafik och har de inte ens hastighetskameror kan det vara illa, säger Tingvall.