Annons
Nyheter
Hör du till dem som alltid ska göra bästa möjliga köp? Som lusläser alla "bäst-i-test" innan du slår till? I så fall är risken stor att du i slutändan blir missnöjd i alla fall.
Nyheter • Publicerad 26 december 2011
Foto: Hussein El-Alawi

Nu i mellandagarna är det prylfrossa utan like. Datorer, brödrostar, tv-apparater och dvd-spelare. Allt reas bort.

Säljarna annonserar och köparna tar till de trick de kan. Inte sällan har de förberett sig i dagar och följaktligen är tidningarna fulla av diverse "bäst-i-test"-artiklar, allt för att läsarna ska kunna göra sitt bästa kap någonsin. Eller?

Annons

Amerikanska psykologer har identifierat två sorters konsumenter. Dels så kallade maximizers, dels satisficers. Det vill säga de som, till varje pris, ska göra ett så bra köp som möjligt, och de som gör sitt köp utan större åthävor.

Det är lätt att tro att den förra, "maximeraren", blir mest nöjd. Men enligt en studie i Personality and Individual Differences är det precis tvärtom.

Anledningen, resonerar forskarna, står att finna i dessa människors oro inför beslutsfattandet, en osäkerhet som tenderar att finnas kvar även när espressomaskinen väl står där hemma i köket. Den andra kategorin, däremot, gör sitt beslut och lever med det. I betydligt större harmoni än "maximeraren".

Ossian Sandin
TT
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons