Schymans eldning en pr-succé
Gudrun Schymans eldande av pengar blev ett gigantiskt pr-jippo som utklassade Folkpartiet och Jan Björklunds framträdande i Almedalen.
– Hon har totalt sopat mattan med honom, säger Therése Olsson, marknadschef på medieanalysföretaget Retriever.
Enligt företaget fick Schymans manifestation åtta inslag i tv och radio, nämndes 64 gånger på webben och i 164 blogginlägg.
Folkpartiet och Björklund låg däremot på sex artiklar i tryckta medier, nio radio- och tv-inslag, 33 webbinslag och 66 blogginlägg.
Trots det stora mediala genomslaget får aktionen kritik från Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann.
– Varför gjorde hon det? Det ter sig fullständigt obegripligt och ansvarslöst, säger han
Han tror att aktionen motverkar syftet.
– I ett land med stora samhällsproblem där det finns människor som far illa sänder man en signal till dem att man ser annorlunda på pengars värde.
Han tycker att FI i stället borde använt pengarna för att visa vad partiet vill göra.
– Men det är inte upp till mig att tala om det.
Socialdemokraternas partisekreterare Ibrahim Baylan har däremot inga synpunkter.
– Jag har inga som helst synpunkter på det. Gudrun Schyman får själv svara för vad hon gör.
– Det är en demokratisk skandal att vi har ett samhälle som systematiskt, decennium efter decennium, diskriminerar kvinnor, sade Schyman i samband med aktionen där hon eldade upp 100 000 kronor.
"Vi eldar upp pengarna eftersom vi vill uppmärksamma att det är just så mycket pengar som kvinnor förlorar varje minut i utebliven lön", säger Gudrun Schyman i ett pressmeddelande.