Saabs skuld "flera hundra miljoner"
Hur stora skulder Saab egentligen har till sina underleverantörer är oklart. Svenåke Berglie, vd för FKG, underleverantörernas branschorganisation, hamnar på en hög nivå i sina beräkningar.
– Lägger man till de utländska leverantörerna, som är i majoritet, så handlar det definitivt om flera hundra miljoner kronor, säger Berglie till nyhetsbyrån Reuters.
Det är tyst och dystert kring Saabfabriken i Trollhättan – inga bilar tillverkas, bandet står stilla och lokalerna är tomma.
På onsdagsmorgonen fick de anställda besked av företagsledningen att man ska stanna hemma även under torsdagen, uppger P 4 Väst.
Några nya besked om hur arbetet med att få fram nya pengar till företaget går finns inte.
Men för ryske finansmannen Vladimir Antonov och hans svenske talesman Lars Carlström är Saab i Trollhättan en bra affär.
– En lysande affär, säger Carlström till och med.
– Men man inte ska förringa den skada företaget lidit den senaste tiden.
Att andra finansiärer verkar ha svårare att se potentialen i Saab förvånar Carlström.
– År 2008 sålde Saab 133 000 bilar med en tio år gammal modell. Nu finns det tre helt nya modeller, alla inte ens släppta. Det ska inte vara någon omöjlighet att sälja 100 000 bilar och komma upp i 133 000 om något år, säger Carlström.
Pratet om att Saab nästan aldrig tjänar pengar är en klyscha enligt Carlström och Antonovsfären.
– Saab var hårt integrerat i GM och många intäkter gick rakt in i GM, påpekar Carlström.
Med hans syn är det svårt att bedöma i vad mån Saab gick med vinst eller förlust.
Carlström och Antonovsfären hoppas på någon form av besked från Saab under onsdagen.
– Det här läget måste snarast möjligt hävas, säger Carlström.