Nationella proven missar målet
Fortfarande rättar de flesta lärare sina egna elevers prov. Och de betyg läraren sätter skiljer sig alltför ofta från kontrollrättarnas.
De mer komplicerade delarna av proven, som uppsatsskrivning, bör tas bort, anser inspektionen.
Skolinspektionens kontrollrättare bedömer oftare att elevernas prestationer motsvarar ett lägre betyg än vad den rättande läraren bedömde.
"De nationella delprov som ger läraren stort bedömningsutrymme stöder inte likvärdig bedömning av alla elever i landet, vilket är ett av syftena med nationella prov. I stället bör de förmågor och kunskaper som testas i uppsatsskrivning testas i andra sammanhang för att ge läraren en bild av hur det går för eleven i det aktuella ämnet", skriver Ann-Marie Begler, generaldirektör för Skolinspektionen, i ett pressmeddelande.
Socialdemokraterna är kritiska till att de lärare som betygsätter eleverna även ska rätta de nationella proven.
– Det största bekymret är att man har rättning av egna prov. För om man nu vill kvalitetssäkra betygen, där det finns en betygsinflation, då är det ju orimligt att samma lärare som sätter betygen och genomför det nationella provet också rättar det, säger partiets skolpolitiska talesperson Ibrahim Baylan.
TT: Hur ska man lösa det?
– Vi har just lagt fram förslaget att skolor ska byta prov med varandra. Det blir ändå lika mycket att rätta, men man rättar inte de egna elevernas prov. Det var ett förslag som vi lade. Tyvärr blev det nedröstat i riksdagen i våras, men vi kommer att återkomma med liknande förslag, säger Ibrahim Baylan och fortsätter:
– Nu känner vi oss dessutom stärkta över detta, för när man läser igenom den här rapporten så känns det som ett misslyckande att lägga på de övriga misslyckandena som just nu sker på skolområdet.
Varje år genomför alla elever i årskurserna 3, 6 och 9 samt i gymnasieskolan nationella prov, vars syfte bland annat är att stödja en likvärdig och rättvis bedömning och betygssättning.