Annons
Nyheter

Kritik mot Försäkringskassan

Försäkringskassans arbete inom flera delar av sjukförsäkringen präglas av ett myndighetsperspektiv snarare än av den försäkrades perspektiv. Det konstaterar Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) som på uppdrag av regeringen granskat hur Försäkringskassan tillämpar de nya sjukskrivningsreglerna som infördes 2008 och 2010.
Nyheter • Publicerad 3 maj 2011
Foto: 

I sin granskning har ISF också funnit att det finns brister i tillämpningen som påverkar rättssäkerheten i sjukförsäkringen.

Enligt ISF:s granskning är beslut om sjukersättning alltför ofta inte motiverade, så att den försäkrade kan förstå skälen till beslutet. Man har också funnit att beslut om avslag ibland fattas på ofullständiga underlag.

Annons

ISF har även funnit att det förekommer brister i likformigheten av tillämpningen. Det finns relativt stora oförklarade skillnader mellan Försäkringskassans olika kontor som enligt granskningen delvis beror på varierande generositet i bedömningen.

Bara drygt 13 procent av de läkarintyg som behövs för beslut om sjukpenning uppfyller de kvalitetskrav som ställs i Försäkringskassans egen vägledning, konstaterar ISF.

Sett till alla underlag som handläggaren har tillgång till finns informationen i 70 procent av ärendena. Även med hänsyn tagen till det totala beslutsunderlaget är kvaliteten i beslutsunderlagen oacceptabelt låg, enligt ISF.

Försäkringskassan anser att stora delar av den kritik som riktats mot den är obegriplig och känns främmande. Det gäller bland annat uppgifterna att det finns brister i rättssäkerheten, att personer som får avslag inte informeras om att de kan få rätt till halv ersättning och att underlagen är svåra att förstå eftersom de speglar ett myndighetsperspektiv.

– I senare domstolsutslag har det blivit en klar och tydlig förändring. Det är ett faktum att ett större antal ärenden än tidigare visar att vi har haft rätt, säger försäkringsdirektör Svante Berg, med ansvar för de 2 300 handläggare som bedömer rätten till ersättningar på 53 platser i landet.

Han har också svårt att tro på att försäkrade inte skulle känna till vilka ersättningar de kan få.

– Vi har nu personliga handläggare som lång tid följer den försäkrade under de olika stegen. I de samtalen är det naturligt att tala om graden av arbetsförmåga. Att inte ta upp en partiell nedsättning känns väldigt främmande i det sätt vi jobbar. Det är en del av vår kraftsamling att det på andra sidan inte längre ska vara någon anonym på ett kontor, säger han.

Men Berg håller med om att det behövs förbättringar i samarbetet mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, liksom om det finns en del oförklarliga skillnader mellan olika kontor.

Louise Cronholm
TT
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons