Annons
Nyheter

Gymnasiematematik döms ut

Matematikundervisningen i gymnasiet är undermålig, enligt en rapport från Skolinspektionen. Lektionerna går till mekanisk räkning, inte till att förstå vad man gör. Samtidigt dalar Sverige i internationella studier.
Nyheter • Publicerad 19 oktober 2010
Foto: 

Bland bristerna nämns lärare som inte vet vad som står i läroplanen och betygsättning som inte visar vad eleverna faktiskt kan.

Skolinspektionens granskning visar att mesta lektionstiden ägnas åt mekanisk räkning i matteboken. Gemensamma samtal om matematiska problem får stå tillbaka – vilket försvårar förståelsen, anser Monica Gillenius, undervisningsråd på Skolinspektionen.

Annons

– Det räcker inte med att göra, man måste förstå. Om eleverna sitter och räknar själva slår de upp svaret i facit eller frågar en kompis när de har gjort fel, säger hon.

Det finns dock goda exempel där enstaka lärare undervisar på ett mer kreativt och spännande sätt, enligt Monica Gillenius. Men många lärare tror att de underlättar för eleverna när de låter dem räkna mekaniskt efter en regel.

– Då gör de eleverna en björntjänst. I och med att eleverna inte har förstått så försvåras deras inlärning framöver, säger hon.

Svenska elevers resultat i matematik har under senare år sjunkit i internationella jämförelser. Monica Gillenius vill se mer av samtal om matematikundervisning bland svenska lärare och tar Japan som ett gott exempel:

– Där resonerar lärarna tillsammans om undervisningsmetoden. De lägger upp ett problem och pratar om hur de ska undervisa för att det ska bli begripligt för eleverna.

I undersökningen ingår 55 skolor.

Niklas Lundell
TT
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons