Nyheter
Fler än någonsin ringer Bris
Förra året fick Bris fler samtal än något tidigare år till barnens jourtelefon: drygt 115 000 kontakter. Problem med kontakten med myndigheter är ett område som ökar fort.
Nyheter • Publicerad 9 februari 2011
Bris som firar 40 år vill utöka verksamheten till att hålla linjen öppen dygnet runt. Ett barnfridcentrum och att rättsväsendet ska lägga mer vikt vid barnens berättelser står också på kravlistan, skriver Dagens Nyheter.
Barnens hjälptelefon startade 1980 och har numera utökats med mejlkontakt och chattforum.
En av de kategorier som ökar mest hos Bris är den som haft problem i kontakt med myndigheter.
Förra året ringde nästan 25 procent fler om sådana problem jämfört med året innan, visar årets Bris-rapport. Många barn och unga känner maktlöshet och besvikelse över hur de bemötts av till exempel socialtjänsten och barn- och ungdomspsykiatrin.
Louise Cronholm
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.