Annons
Nyheter

Få flygbolag satsar på Kastrups lågpristerminal

Igår öppnades Kastrups nya lågpristerminal, CPH Go. Men bara ett bolag, Easyjet, flyger därifrån och storsatsningen riskerar att bli en flopp. Tidningen var på plats när det första planet anlände.
Nyheter • Publicerad 1 november 2010
Den nya lågpristerminalen CHP Go invegs med snittar och bubbel under söndagen. Vid gaterna är det ont om sittplatser, och sista biten till planen får passagerarna gå utomhus. Allt för att kunna pressa prisena.Foto: 

– Det här är en stor dag för Kastrup, Köpenhamn och södra Sverige, sa Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen (S) innan han klippte av det blå bandet inför en skara av journalister, flyplatspersonal och lätt förvånade passagerare från Stanstead. De senare fann sig dock snabbt i situationen och högg gladeligen in på buffébordet med rågbrödssnittar och bubbel.

På CPH Go är det ont om sittplatser. Inga butiker. Bara en liten kaffebar för den törstige.

Annons

Det tar knappt tio minuter att promenera genom gångtunneln som förbinder terminalen med resten av Kastrup. Passagerarna får sedan fortsätta att vandra utomhus för att komma till flygplanen.

– Det är lågprisbolagen som vill ha det så. Man vill inte ha några broar ­eftersom man vill kunna tömma planen snabbt, både fram och bak. CPH Go är spartanskt, men är inte tänkt som ett ställe du ska uppehålla dig på, säger Henrik Peter Jørgensen, Kastrups kommunikationsdirektör.

CPH Go har tagit två år att bygga och kostat 200 miljoner danska kronor. Satsningen är ett försök att locka lågprisbolagen till Kastrup. Deras andel av marknaden har växt starkt de senaste åren och står nu för 35 procent av all flygtrafik i Europa.

Men lågprisbolagen ratar ofta storflygplatserna eftersom avgifterna är för höga. Därför har Kastrup nu infört en lägre avgift för de bolag som väljer att flyga från CPH Go.

– Vi är den första stora flygplatsen i Europa som inför differentierade priser. Vi har fått kritik från de gamla bolagen, men CPH Go är ju inte byggt för SAS eller Cimber Sterling. Det här är ett erkännande att marknaden har delat sig. Det finns ingen ”one size fits all” längre. Det är två olika produkter, säger Henrik Peter Jørgensen.

Problemet är bara att få CPH Go än så länge bara lyckats locka ett lågprisbolag, Easyjet – som ska ha tio avgångar om dagen till åtta destinationer, däribland en ny rutt till Basel.

Flera andra har nobbat den nya terminalen.

Transavia meddelade i slutet av september att de lägger ner sina rutter till Kastrup. Bara en vecka senare skrotade Ryanair planerna på att flyga från CPH Go, eftersom företaget ansåg att avgiften inte var låg nog. Också Norwegian – som tänker utöka sin kapacitet på Kastrup – ratar tills vidare CPH Go.

Men Henrik Peter Jørgensen är inte orolig.

– Nu inledningsvis blir det drygt 700 000 personer om året som flyger från CPH Go, men vi har kapacitet för ungefär 4 miljoner. Vi förhandlar exempelvis med Ryanair, Wizz Air och Vueling. Jag kan givetvis inte avslöja något ännu, men intresset är stort. Jag tror att det kommer att bli fler rutter redan till sommaren.

INTERNAL INTERNAL
Mattias Oscarsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons