Annons
Nyheter

Dyster bild av läget i skolan

Låga förväntningar på eleverna från såväl kommunpolitiker som lärare pekas ut som ett utbrett problem i Skolinspektionens årsrapport, enligt Ekot. Förra året gick 1075 elever ut nian utan godkänt betyg i ett enda ämne.
Nyheter • Publicerad 1 juni 2012
Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Dåliga kunskapsresultat, fler elever som inte kommer in på gymnasiet och kränkningar som inte tas på allvar är exempel på brister i den svenska skolan som Skolinspektionen lyfter fram sig i sin årsrapport som presenteras i dag, rapporterar Sveriges Radios Ekot.

Låga förväntningar på eleverna från såväl kommunpolitiker som lärare pekas ut som ett utbrett problem. Var tionde elev är enligt rapporten rädd att gå till skolan ibland och Skolinspektionen ser att skolpersonal förminskar problem med kränkningar och lägger skuld på eleverna.

Annons

Skolinspektionens årsrapport visar enligt Ekot att andelen elever som inte kommer in på gymnasiet ökar för varje år. En vanlig brist är enligt myndigheten att de åtgärdsprogram som tas fram fokuserar på vad hemmet och eleven ska göra, medan skolans ansvar för att hjälpa eleven missas.

Förra året gick 1075 elever ut nionde klass utan godkänt betyg i ett enda ämne. Ett par hundra elever lämnade skolan i sjuan eller åttan.

Förra året landade andelen elever som gick ut nionde klass utan gymnasiebehörighet på 12,3 procent, enligt Skolverkets rapport "En skola med tilltro lyfter alla elever".

Skolverket konstaterar att det finns stora skillnader i resultaten mellan olika elevgrupper och att resultaten speglar segregationen i samhället. Barn med föräldrar som inte har gått på gymnasiet och barn som kommit till Sverige efter skolstarten löper till exempel ökad risk att hamna efter. I storstädernas utsatta områden ser det också dystert ut med skolor där inte ens tre av tio blir behöriga till gymnasiet. En annan utsatt grupp är elever med fysiska eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Skolverket betonar utifrån detta att skolhuvudmännen måste vara tydliga med att alla elever räknas. "Det finns mycket att göra", skriver myndigheten i sin rapport.

Louise Löfgren
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons