Annons
Nyheter

Billig försäkring kan bli dyr

Priset på hemförsäkringar varierar mycket. Men det gäller att se upp. Lågt pris kan också betyda dåligt skydd.
Nyheter • Publicerad 13 oktober 2010

Hemförsäkringen är det mest grundläggande skyddet som var och en bör ha. Men det gäller att vara uppmärksam på att hemförsäkringen verkligen ger så bra skydd som man förväntar sig.

Enligt Gunnar OIsson, chef för Konsumenternas försäkringsbyrå, är hemförsäkringarna ibland urvattnade.

Annons

– En del bolag försöker slimma produkterna så mycket som möjligt för att få konkurrenskraftiga premier. Det är en tendens vi ser i dag, säger han.

Gunnar Olsson menar att det har blivit en allt för ensidig fokusering på priset.

– Därför ska man vara uppmärksam när man använder jämförelsesajter på internet, säger han.

Dels handlar det om försäkringsbolag som etablerar sig med billiga nedbantade försäkringar, dels om att villkoren i försäkringarna ibland försämras utan att konsumenterna blir uppmärksamma på det.

– Maxbeloppen borde ändras i takt med konsumentprisindex. Men de ligger ofta stilla. Man plockar bort vissa moment och minskar ner vissa belopp. Man kan höja självriskerna eller ändra skyddet för sådant som vattenskador i bostaden. Det finns många bitar att ta av utan att konsumenten upptäcker det.

En del som blivit sämre är rättsskyddet, som är tänkt att hjälpa till om man hamnar i en rättslig tvist.

– Maxersättningen ligger ofta på 100 000–200 000 kronor. Det borde ligga på 300 000 kronor om man skulle ha följt konsumentprisindex. Förr hade man dessutom en självrisk på runt 10 procent. I dag är den på 20 procent, säger Gunnar Olsson.

Det är inte enbart hemförsäkringar som Gunnar Olsson uppmanar konsumenter att titta på villkoren för. Djurförsäkringar är en sådan typ.

– Ofta är skyddet oerhört litet. Den enskilde får skjuta till betydande belopp om man behöver mycket veterinärvård.

Barnförsäkringarna är också en produkt där prispressen försämrat villkoren, menar Gunnar Olsson.

Annons

Konsumenterna tror ofta att de har rätt till bättre ersättning än vad de i verkligheten har. Ibland beror det på att säljarna inte ger rätt information.

– Det finns ofta en stor diskrepans mellan dem som säljer försäkringar och de som skadereglerar.

Andra konsumenter tänker inte på att anmäla skador de kan få ersättning för.

– Det är inte alltid folk gör det. Det kan vara hushållsmaskiner som går sönder hemma. Många glömmer bort att man kan ha rätt att få ersättning från sin hemförsäkring.

Samtidigt som en del bolag försämrar villkoren, blir det vanligare att erbjuda utbyggda försäkringar. Den som vill ha ett komplett skydd får helt enkelt betala extra för tilläggen.

Någon branschöverenskommelse för vad en hemförsäkring ska innehålla finns inte.

INTERNAL INTERNAL
Petter Birgersson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons