Antalet mobilskulder minskar
Antalet ärenden hamnade på 95 562 jämfört med 119 683 under 2010. Under 2009 var antalet ärenden 126 389.
De ungas andel var i fjol 23 procent. Under 2009 var andelen 29 procent. Motsvarande statistik för 2010 saknas.
Kronofogden är mycket nöjd med utvecklingen.
– Det är en väldigt kraftig nedgång, i synnerhet när det gäller ungdomarna vars skulder minskat med hela 37 procent sedan 2009, säger Janne Åkerlund, förebyggare på Kronofogden.
Det är samarbetet mellan de stora mobiloperatörerna, Telekområdgivarna, och Kronofogden som nu gett resultat, enligt Åkerlund.
– Operatörerna togs litet på sängen för några år sedan när de insåg att unga kunde ha både sex och åtta olika mobilabonnemang. Då reagerade de och vi startade en verkstad tillsammans där vi öppet diskuterade olika sätt att förhindra skuldsättningen.
Diskussionerna har, enligt Åkerlund, bland annat lett fram till bättre kreditprövningar, månadsfakturering i stället för kvartalsfakturering och bara ett abonnemang per ung kund.
– Så i ljuset av att antalet abonnemang totalt sett ökat kraftigt är minskningen väldigt glädjande.
Åkerlund hoppas att det lyckosamma samarbetet med mobilbranschen för att minska skuldsättningen ska sprida sig till andra branscher, till exempel internethandel och elleverantörer.