Allemansrätten kanske begränsas
– En del tycker att allemansrätten är lika med att folk tjänar pengar på andras mark. I Skåne är frågan särskilt aktuell. Här är ont om mark och mycket folk.
Det säger Margaretha Svenning, naturvårdsjurist på länsstyrelsen i Skåne och med i den expertgrupp som ska arbeta fram en ny allemansrätt.
Tiden förändrar hur skog och mark utnyttjas.
Kommersiella evenemang i naturen blir fler.
Bärplockning bedrivs allt mer industriellt.
Ridning, skidåkning, tävlingar, äventyrsturism och annat lockar många människor som rör sig på privat mark med hänvisning till allemansrätten.
– Vilken sorts konflikter det blir är väldigt regionalt betonat. I Skåne handlar det mycket om att fler markägare stängslar in marker och försvårar rätten att röra sig fritt, säger Margaretha Svenning.
Sedan många år har Lantbrukarnas riksförbund LRF med olika styrka bedrivit kampanjer för en striktare allemansrätt.
LRF vill att all kommersiell verksamhet ska ställas utanför allemansrätten. Sådan ska kräva tillstånd av markägaren.
Trettio procent av över elvahundra skogsägare med mer än fem hektar mark har besvär eller problem med att allmänheten vistas på deras marker, enligt en undersökning som Lantbrukets affärstidning ATL låtit göra.
Det som irriterar markägarna mest är nedskräpning, motorfordonskörning i markerna och hejdlös parkering i naturen.
Samtidigt är det bara var femte markägare i enkäten som vill införa förbud och inskränkningar i allemansrätten. Av de störda vill varannan detta.
Naturvårdsverkets expertgrupp ska skaffa sig en bred bild av problematiken. Även om allemansrätten finns i grundlagen kan tillämpningen av den ibland bli juridiskt knivig, konstaterar Margaretha Svenning.
– Allemansrätten blir ju kontroversiell eftersom äganderätt är en juridisk förutsättning för den.
– Samtidigt finns det inget tydligt regelverk. Men det behövs en översyn med tanke på olika tendenser i friluftslivet.
Hon vill också betona en annan aspekt som hon menar väger tungt i resonemangen kring en omprövning.
– Allemansrätten är en varumärkesfråga för Sverige. Vi drar in mycket pengar på turister som vill uppleva den. Så den har ett genuint värde ur många aspekter.